Laat ik beginnen met te zeggen dat ik best tevreden ben over mijn UPC Digital abonnement en ook over het gebruik van de bijbehorende harde schijf recorder. Maar met “Mijn UPC” slaat UPC de plank toch wel erg mis vind ik. Op de pagina staat dat je er je persoonlijke gegevens kunt bekijken, facturen kunt bekijken etc.
Dat leek me wel handig. Eerst maar een account aanmaken.
Daarvoor moest ik mijn UPC klantnummer invullen + alle bijbehorende info. Daarop kreeg ik via de mail een bericht met een link waar ik op moest klikken om mijn mailadres te bevestigen. Nadat ik dat gedaan had moest ik enkele dagen wachten op een activatiecode die ik via de post zou ontvangen. Gebeurde ook. De activatiecode moest ik invullen om mijn account te activeren.
Prima. Klaar.
Maar…wat kan ik nu zien? Niet veel. Ik kan mijn adresgegevens zien en wijzigen bij verhuizing. Ik kan zien dat ik een “UPC Mediabox – DVR” heb, maar verder geen doorklik mogelijkheid over het abonnement zelf, geen informatie over looptijd, bedragen, of bijvoorbeeld de gevolgen van de recente wijzigingen in de pakketten voor digitale TV.
Wel handig leek me de optie voor het online kunnen bekijken van mijn factuur. Dus klikte ik op de “bekijk facturen” link. En wat blijkt:
Je komt dan bij een pagina waar je kunt kiezen uit een van twee PDF-bestanden. En die moet je uitprinten, invullen en dan naar een (niet gratis!) UPC-adres sturen. Via de post!!
Natuurlijk, meest logische verklaring hiervoor is dat UPC 100% zeker wil zijn dat ze mijn handtekening op papier in hun dossier hebben voor de automatische incasso. Maar dan had een knop met “stuur mij een formulier ter ondertekening” kunnen volstaan, want op mijn rekeningnummer na had ik alle informatie al online ingevoerd.
Geen online UPC factuur voor mij dus voorlopig want dit gaat me uit principe alleen al teveel werk kosten.