Afgelopen donderdag vond in Utrecht het besloten Plugfest in het kader van EduExchange 2005 plaats. EduExchange is een evenement dat inmiddels voor de tweede keer georganiseerd wordt door Kennisnet en SURF in samenwerking met ROC-i-partners, Schoolmanagers VO en AVS op 7 december a.s. (berichten naar aanleiding van de eerste editie)
Het evenement richt zich vooral op “niet-techneuten” die de grote lijnen uit moeten zetten op dit gebied, dat wil zeggen: onderwijsmanagers, directeuren, beleidsvoorbereiders, vertegenwoordigers van contentleveranciers, softwareleveranciers etc.
Nee, inderdaad, niet gericht op de docent of de student, al denk ik dat veel docenten het best een interessante dag zouden vinden.
De keuze voor het niet richten op docenten of studenten is bewust. Het gaat tijdens EduExchange namelijk niet om hoe je e-Learning optimaal kunt inzetten ter ondersteuning van het onderwijs of om welk soort content je dan het beste kunt gebruiken.
Het gaat er om om te laten zien dat het voor een onderwijsinstelling voordeel heeft als de content die ze maken of aanschaffen gebruik maakt van de beschikbare uitwisselingsafspraken. En om te laten zien wat partijen (onderwijsinstellingen, contentleveranciers en softwareleveranciers) op dat vlak al doen. En daarmee richt je je op een wat andere doelgroep.
Geen enge presentaties met veel XML of technische kreten. Daar is dat niet de dag voor. Daar was afgelopen donderdag voor bedoeld. Probleem bij het niet aan bod laten komen van de technische details tijdens zo’n EduExchange-dag is namelijk dat je natuurlijk wilt voorkomen dat de sprekers gebakken lucht staan te verkopen. Je wil hun claims vooraf testen. Dat deden vorig jaar door ze voorbeeldmaterialen in te laten sturen die getest werden tegen de verschillende beschikbare leertechnologie-afspraken en naar aanleiding van die test werd een (niet publiek verspreid) rapport opgesteld waaruit bleek in welke mate de claims klopten.
Maar, contentleveranciers (uitgevers, maar ook projecten die content ontwikkelen) en softwareleveranciers (de ELO-bouwers, de repositorybouwers) hebben elkaar nodig om de uitwisselbaarheid van onderwijsmaterialen te verbeteren. Soms bevat de content foutjes, een andere keer ondersteund een softwarepakket een mogelijkheid binnen een afspraak (nog) niet. Echt testen kan alleen met goed met echte content. En dan is het wel zo handig als je iemand naast je hebt zitten die weet hoe die content zou moeten werken of waar je aan kunt vragen waarom je een foutmelding krijgt bij import.
Dat doe je tijdens een plugfest (CETIS noemt het CodeBash).
Het plugfest van afgelopen donderdag was een mini-plugfest. In tijd (een halve dag), zeker niet wat betreft opkomst of inzet van de deelnemers. Op de foto’s en de korte sfeerimpressie kun je zien dat de belangstelling van zowel softwareleveranciers als van contentleveranciers groot was. En het uitproberen, overleggen, testen liep goed. Mooi. Kennisnet is de evaluaties nog aan het verwerken, maar het zou me verbazen als dit geen vervolg krijgt.
Oh, en inschrijven voor EduExchange kan nog als je snel bent. Het aantal inschrijvingen staat nu op zo’n 380, ik geloof dat 400 het maximum was, deelname is gratis, maar wacht dan dus niet te lang met inschrijven.
De link naar Kennisnet werkt niet Pierre. Alle medewerkers van kennisnet hebben .org e-mail adressen maar ze hebben vergeten daar een redirect pagina neer te zetten, slordig. Heb jij wel eens overwogen om standaard target=_blank in te stellen bij de links die je noemt in je artikelen? Ik vind het lastig dat ik altijd rechtermuisknopepeneninnieuwvenster moet kiezen of terug moet bladeren om weer bij jou uit te komen…
Dan nog een vraagje: hoe plugvast is N@tschool nu?
Ja, ik wil ook graag resultaten horen / weten. Daar ging het toch om?
@Willem: Bedankt, link is aangepast. Hmmm, nou je het zegt, zou eigenlijk wel handig zijn. Moet ik alleen even de code voor induiken geloof ik. Want generiek op paginaniveau instellen zou niet handig zijn, dan opent ook alle interne navigatie zich in een nieuw venster. Ik doe wel al zoiets voor het toevoegen van rel="nofollow". Dat is net iets meer dan alleen het toevoegen van dat attribuut aan een link, omdat je natuurlijk wel even moet kijken of dat attribuut er niet al bij zat. Datzelfde wil ik natuurlijk ook kunnen doen bij links die ik invoeg: als er een target= staat in een link, dan mag er niet mee gedaan worden, en anders als default een target=_blank.
@Willem en Wytze: nee, het publiek maken van de score zal niet gebeuren. Wij weten aan de hand van het plugfest of er (grote) onzin verkocht wordt wat betreft de claims van de leveranciers. En kunnen daar indien dat nodig zou zijn de betreffende partijen op aanspreken.
Maar meer nog dan die test stelt het de leveranciers (content / software) in staat de problemen die ze geconsteerd hebben op te lossen. En dan kun je de resultaten niet publiceren. Dan zullen de partijen namelijk niet vrij durven te testen. Er staan dan immers ook zakelijke belangen op het spel.
Een klein script voor dat openen van links in een nieuw scherm vind je hier. Zie pagina 3 voor de volledige uitwerking.