Levende Taxonomieën

“The Living Taxonomy Project is a collaborative effort aimed at creating a global set of open source, standards-based taxonomies for education. The purpose of these taxonomies will be to provide a free cataloging structure for the collection and sharing of education materials around the world.”

(bron)

Via elearninspace kwam ik bij het Living Taxonomy Project. Ze hebben op het moment drie taxonomieën in beheer, maar hopen dat het er meer worden. Jammer vind ik dat de keuze van gebruikte technologie ter ondersteuning van de site wat ondoordacht is. Ze maken namelijk gebruik van een wiki, en dat is niet zondermeer een goed idee.
Het voordeel van de wiki is dat bezoekers de taxonomieën zelf kunnen aanpassen. Maar ik betwijfel een beetje of je dat wel wilt. Het maakt immers onderwijsmaterialen die volgens die taxonomie zijn gelabeld onderling niet meer koppelbaar. En we hebben natuurlijk al heel flexibele en organische taxonomieën in de vorm van “tagging” (zie ook Folksonomy). Natuurlijk, bij de taxonomieën op deze site worden de verschillende tags gegroepeerd en op onderwerp bij elkaar gezet, maar of dit taxonomieën gaat opleveren die mensen ook daadwerkelijk willen gaan gebruiken betwijfel ik.

Tweede probleem dat ik heb met de wiki is dat wiki’s niet geschikt zijn om gestructureerde informatie in te beheren. Op de Economy-pagina bijvoorbeeld staan twee taxonomieën in de vorm van platte lijsten, op de Statistics and Probability pagina staat een hiërarchische lijst in een net wat ander format. De enige manier waarop ik die lijsten in bijvoorbeeld een contentbeheersysteem krijg is door die handmatig over te typen. Wijzigingen moet ik ook steeds handmatig ontdekken en toevoegen.
Natuurlijk, elke pagina heeft een RSS-feed, maar een wijziging op een pagina kan ook gewoon een wijziging in de toelichtende tekst zijn.
Dit lijkt me nou typisch een plek waar de door Microsoft geïntroduceerde Simple List Extensions Specification een rol zou kunnen spelen. Je zou een RSS-feed kunnen maken van alleen de taxonomie waardoor updates automatisch gelezen kunnen worden door een computerprogramma.
Een andere, op het onderwijs gerichte, set afspraken is de IMS VDEX specificatie. De specificatie beschrijft onder meer hou je die taxonomie als een gestructureerd XML-bestand zou kunnen aanbieden. Dat bestand is dan ook weer door software te lezen.

Of ben ik nou weer te kritisch en vinden de taxonomie-deskundigen dit absoluut het einde?

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Marcel van Mackelenbergh
Marcel van Mackelenbergh
18 jaren geleden

Ik begrijp niet waarom je van je tweede punt een punt maakt. Dat is toch gewoon techniek? Misschien inderdaad niet de beste keuze geweest maar, wil je dat echt bespreken?

Je eerste punt vind ik veel belangrijker. Dit is niet zoals je in 2005 wilt indelen. Je wilt inderdaad vrij kunnen taggen om daar op een ander moment een wat formelere structuur van te maken. Als mensen immers niet vrij kunnen taggen dan persen ze hun informatie in plaatsen waar het niet helemaal past. Wat je dan krijgt is nog steeds een vrij onbruikbare indeling. Je gooit vaak het spannende van informatie weg door zo’n traditionele, hierachische structuur te gebruiken. Spannende (interessante) informatie bevindt zich vaak op het snijvlak van twee of meer traditionele onderwerpen. Zij denken zeker:"ow, het is maar onderwijs. We kunnen aan die studenten best de ouderwetse indeling geven" Daar ben ik het ook zeker niet mee eens!

Pierre
18 jaren geleden

Hoi Marcel,

Ja, als ik iets zie waarvan ik denk dat daarvoor niet de juiste mix van technologie gekozen is, dan is dat iets wat ik wil bespreken.

Ik denk overigens niet dat de mensen die hier aan werken onderwijs als iets minderwaardigs zien. En de bestaande taxonomieën voor bijvoorbeeld boeken hebben toch altijd heel aardig gewerkt. Het is juist de mix van werkwijzen waar ik mijn bedenkingen bij heb.