Piet van der Zanden schrijft in de oktober 2004 editie van de e-learning themasite een recensie naar aanleiding van het e-learning trendrapport van de DU. Omdat ik daar ook aan bijgedragen heb heb ik ook de recensie even aandachtig gelezen.
Het bericht geeft een overzicht van het rapport en beschrijft de verschillende onderdelen en belangrijkste conclusies. Wat korte reacties op het oordeel van Piet:
“Het is een dun rapportje met een hoop inhoud. De verschillende hoofdstukken sluiten soms heel nauw aan en zijn dan weer volledig onafhankelijk, maar schetsen met elkaar een redelijk beeld van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van standaardisatie en auteursrechten met betrekking tot e-learning. Het is jammer dat er geen concrete voorbeelden worden gegeven van trends binnen de primaire processen van het bedrijfsleven en van het onderwijs zelf, waarmee het voor de gemiddelde medewerker uit de DU instellingen allemaal toch een beetje op afstand blijft.”
Terechte opmerking. We hadden als auteurs een belachelijk klein aantal woorden per hoofdstuk ter beschikking (800) en dan zijn voorbeelden niet of nauwelijks mogelijk. Relaties aangeven is iets wat een redactie vaak het beste kan doen, want dat vergt vaak aanpassingen aan beide kanten van de relatie.
“Daarnaast wordt er helaas geen relatie gezocht met de opkomende informatiearchitectuur die binnen het Nederlandse Hoger Onderwijs sterk in opkomst is.”
Dit vind ik een belangrijke waarschuwing. Een van de plannen voor SURF SiX voor 2005 is het opstellen van een infrastructuurmodel. De boodschap dat we ook al heel goed moeten kijken welke modellen er al liggen is helder.