EMOOCS 2014 – dag 3

 Gepubliceerd door om 21:49  Leertechnologie, Onderwijs
Feb 122014
 

20140210-000933.jpg Vandaag maar een halve dag conferentie. Dus alleen daarom al veel minder tweets. Maar ook omdat ik in een aantal gevallen gewoon heb zitten luisteren (na twee dagen intensief twitteren is dat ook wel eens fijn). Toch een korte samenvatting.


De ochtend bestond uit één parallelsessie en een aantal plenaire sprekers. De parallelsessie had zichzelf geen korte lijst vragen gesteld. Overigens, als het in de komende slides af en toe over “Pierre” gaat, dan is dat Pierre Dillenbourg van EPFL.
Zoals hier tijdens de sessie over het promoten en ondersteunen van MOOCs:


en:



Nou is het natuurlijk wel even belangrijk om in de gaten te houden dat dit een sessie was over “promoten en ondersteunen”. Dus hier zaten ook allemaal panelleden die tot doel hadden om hoogleraren/docenten aan het MOOC-en (of iets die richting op, want zoals Pierre zegt: “het is niet zwart-wit”) te krijgen.

En voor mij werkte dat wel heel aanstekelijk. Zoals Clara Ng (geen “familie van” al werkt ze ook bij Coursera) en Amy Woodgate beiden heel enthousiast vertelden over hoe ze docenten probeerden op te warmen voor het idee van een MOOC en begeleiden bij de stappen er naar toe, dat maakte mij ook enthousiast (voor zover ik dat al niet was).


Het gaf echt zo’n “ja, laten we aan de slag gaan, docenten opzoeken, kijken of ze wat willen, hen begeleiden, ondersteunen en coachen en dan kijken of we samen mooie resultaten kunnen realiseren”.


Een andere opmerking die ik gemaakt heb, is dat het wel een terugkerend punt was dat het niet ging om het ondersteunen van een individuele docent. Daar begonnen ze eigenlijk geen van allen aan. Het moest iets zijn dat door een opleiding/faculteit gedragen werd. Als die er niet achter stonden en als de docent dan ook geen team om zich heen had om mee te helpen bij de ontwikkeling van de MOOC, dan gebeurde het niet.

Het handboek dat Edinburgh gemaakt heeft rond het ontwikkelen van een MOOC staat al online:


Er werd door Carla Ng ook verwezen naar het community support document dat de Universiteit Leiden aan het maken is, maar dat staat voor zover ik weet nog niet online.
Wel heel belangrijk: documenteren van geleerde lessen, die ook ontsluiten voor mensen met minder ervaring. Andere optie die genoemd werd was het aan elkaar koppelen (samen lunchen bijvoorbeeld) van ervaren docenten (op MOOC gebied) en nog niet ervaren docenten.

Grappig was dat de eerste vraag bij deze sessie ging over hoe eventuele inkomsten verdeeld zouden moeten worden. Werd een beetje als luxeprobleem afgedaan door de panelleden.

De vraag “wat doe je als een professor die een MOOC gaf naar een andere universiteit gaat” wordt door Edinburgh opgelost door het materiaal met een creative commons licentie beschikbaar te maken. Dan is het materiaal van iedereen.

Bij de plenaire sessie door Carolina Jeux, CEO van Telefonica Learning Services uit Spanje, ben ik gestopt met het maken van foto’s.


De slides waren namelijk niet te fotograferen.

Volgend jaar is de conferentie in Bergen (Mons):

En de eerste video’s staan al online:

Morgen (donderdag) is een reisdag. Dan ga ik na het ontbijt met de trein richting Genève, met het vliegtuig naar Schiphol en dan weer door met de trein.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “EMOOCS 2014 – dag 3”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.