Nov 212013
 

Scroogled Je kunt het flauw, kinderachtig of heel noodzakelijk vinden, die Scroogled actie van Microsoft. Daarbij probeert Microsoft haar (potentiële) klanten te waarschuwen voor de duistere praktijken van de concurrent, in dit geval Google. Ik vind de actie voornamelijk fascinerend. Want ik ben nieuwsgierig of hij daadwerkelijk werkt. Want hij verondersteld dat ik als klant van Google, gevoelig ben voor de voorbeelden die Microsoft noemt én dat ik van mening ben dat Microsoft wel netjes met mijn data om gaat.

Maar zeg nou zelf. Wel bedrijf heeft de afgelopen (pak hem beet) twee jaar niet al eens te maken gehad met een rel waarbij bleek dat ze meer data verzamelden dan dat zou mogen of dan dat gebruikers verwachten/weten. En welk bedrijf is niet al in het nieuws geweest met minder frisse praktijken als het gaat om het gevecht met hun concurrenten. Ik kan me nog een browseroorlog herinneren of een strijd om wie de marktleider zou worden op het gebied van tekstverwerkers, waarbij ook niet iedereen heel netjes te werk ging.

Dat verwachten mensen ook niet van hele grote bedrijven. Tenminste, ik verwacht dat al lang niet meer. Kan de leeftijd zijn natuurlijk. Maar ook Google is soms meer of minder Evil, Microsoft idem. En als de NSA op de stoep staat geven ze uiteindelijk toch allemaal mijn data weg.
Google_mok Wat ik me echter wel bedacht, was dat ik bijvoorbeeld die mok wel heel erg cool vind. Hij is helaas op het moment uitverkocht, maar voor $7,99 zou ik het best een leuk Sinterklaas of Kerst-geschenk voor mezelf vinden. Ga ik dan minder gebruik maken van Google producten als ik die mok koop?
Nee, natuurlijk niet.

De positie van underdog is lang niet altijd verkeerd voor een bedrijf. Ik neem aan dat de advocaten van Google zo nu en dan wel moeten optreden. Want of het gebruik van het Google Chrome logo op de mok die Microsoft verkoopt zo helemaal ‘fair use’ is, weet ik niet.
Wat vind jij van de actie? Ga je er anders over Google en/of Microsoft door denken?

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Werkt dan nou? Je klanten waarschuwen voor je concurrent?”

Reacties (2) Trackbacks (1)
  1. In onze cultuur past dit niet. Not done. Ik vind Microsoft daardoor irritanter en gun ze (ook daardoor) minder mijn geld. Geldt ook voor Apple trouwens met hun irritante rechtzaken (over ronde hoeken en gebruik van iconen). Maak gewoon een beter produkt.

  2. FUD wordt al een tijd gebruikt en ik denk niet voor niets. Ik vermoed dat het niet zozeer mensen ‘van de andere kant’ overhaalt, maar wel veel mensen van het ‘eigen kamp’ tegenhoudt serieus naar het concurrerende aanbod te kijken. En ondertussen win je oa tijd om je eigen producten beter te maken etc, waarna mensen in het eigen kamp weer gelukkiger zijn met de keuze die ze ooit maakten etc :-)…

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.