Nov 152013
 

Udacity_MOOC De afkorting MOOC staat voor Massive Open Online Course. En nou is Wikipedia zeker niet de beste bron om een dé definitie / uitleg van een begrip of term op te zoeken, maar het maakt in dit geval wel duidelijk waar mijn “probleem” zit. Wikipedia zegt op dit moment: “..an online course aimed at unlimited participation and open access via the web”.

Nou wist ik al de “Open access” zeker niet wil betekenen dat je er zomaar alles mee mag doen. Vaak mag je de content niet zomaar buiten de context van de MOOC gebruiken. Zo zegt Coursera in haar gebruiksvoorwaarden:

You may not otherwise copy, reproduce, retransmit, distribute, publish, commercially exploit or otherwise transfer any material, nor may you modify or create derivatives works of the material. The burden of determining that your use of any information, software or any other content on the Site is permissible rests with you.

Bij Coursera heeft ook niet iedereen toegang, je moet minimaal 16 jaar of ouder zijn.

Maar waar ligt die grens? En is het van belang? Om met die laatste vraag te beginnen: ja, het lijkt me wel van belang omdat “we” op dit moment bezig zijn met het vormen van een beeld van hoe dit onderwijs vorm moet krijgen en/of welke vorm het meest geschikt is. Wat je ziet is dat op zo ongeveer alles maar het label MOOC geplakt wordt. Ik ga in deze post niet alle varianten behandelen, zal ook niet tot een definitieve conclusie komen, maar wil wel (op zijn minst voor mezelf, maar reageer zeker als je het er niet of juist wel mee eens bent!) een zaken op een rijtje zetten.

Directe aanleiding is de aankondiging van Udacity dat ze binnenkort een aantal interessante nieuwe courses gaan starten:
Udacity_MOOC_2

Interessant!

Betaalde MOOC?
Maar toen ik naar een paar van de courses doorklikte, zag ik dat ze $150,- per maand moeten gaan kosten (of $105 per maand als je je vroeg inschrijft). De courses die ik bekeken heb duurden 2 maanden. In totaal $300,- dus. Een koopje zou je zeggen als het om hoogstaande cursussen van experts uit het vakgebied gaat.
Vast, maar hoogstaande cursussen, ook online, bestonden al een tijd. Noemen we die nu ook MOOC? En hoe “open” is een course waar je voor moet betalen, zelfs alleen al om toegang te krijgen tot de course-materialen, de video’s?
Udacity is zeker niet de eerste die ook geld vraagt voor toegang. Canvas.net doet dat ook, al zijn de bedragen daar wat bescheidener. Voor mij zijn de betaalde cursussen daar en bij Udacity in ieder geval een no-go. Ik heb teveel slechte MOOCs gezien intussen om ook maar 1 euro of dollar uit te geven aan een online cursus waarvan ik de inhoud niet ken, de docent niet ken en niet zeker weet of ik hem ga volbrengen.

Een MOOC die vol zit?
Een ander verschijnsel dat ik zowel bij Canvas.net als bij EdX tegen kwam was dat de MOOC al gestart was en dat ik geen toegang meer kon krijgen. Bij EdX stond er simpelweg dat ik geen toegang (meer) kon krijgen:
EDx_MOOC
Bij Canvas.net stond dat de course “vol” (“Class Full”) zit:
Canvas_MOOC
Nou kan ik me daar bij de Canvas course deels iets bij voorstellen. Er staat bijvoorbeeld in de toelichting “Provides opportunities to interact with the instructor or students” en “Some of your work will be assessed by peers”. Dan lijkt het logisch om een bovengrens te stellen aan het aantal deelnemers (de interactie moet behapbaar blijven) en late instroom is dan minder handig voor het peer assessment deel.

Maar ik wilde niet eens interactie met de docent. Of eigenlijk: ik wist niet eens of ik dat wel wilde. Ik wilde eigenlijk gewoon de instructievideo’s bekijken. Zien of het de moeite waard was, wellicht het e.e.a. leren van de video’s en de uitleg. Zo heb ik me op EdX ingeschreven voor een Python cursus. Die was al gestart (maar wél nog open) en ik had de eerste Quiz inlevertermijn al gemist. Ik had ook niet de behoefte om hem helemaal stap voor stap te doorlopen. Vooral omdat het hele eerste stuk waarin heel basaal op programmeren ingegaan wordt voor mij volledig overbodig is, ook Python is niet nieuw voor me, ik wil alleen het advanced deel van de MOOC volgen om te kijken of ik nog wat bij kan leren. En dat kan zo. Omdat de MOOC open is.

Samenvattend

Niet elke MOOC is even Open. Zoals ik al aangaf: ik vind het niet handig dat al deze variaties op “gewone” MOOCs ook onder hetzelfde label aangeboden worden. Steeds nieuwe namen verzinnen lijkt me ook niet handig, dan worden we allemaal gek van de afkortingen. Maar een “badge”, een beschrijving zoals je bij Creative Commons hebt voor de licenties die ze hebben lijkt me wel handig. Een manier om aan te geven wat je kunt verwachten.

Zoiets bijvoorbeeld:

Mooc License
Waarmee het dan gaat om een gratis MOOC, met materiaal dat onder een Creative Commons licentie (moeten we in de badge al meteen duidelijk maken welke?) beschikbaar is, met een onbeperkt aantal deelnemers en een vast rooster/een vaste planning tijdens de uitvoering. Dan kun je eenvoudig, in één oogopslag zien waar het om gaat en als we, net als bij Creative Commons, de licenties machineleesbaar maken (is niet moeilijk om te doen), dan kunnen zoekmachines die info ook verzamelen.

Deel dit bericht:

  7 reacties aan “Hoe Open moet een MOOC zijn?”

  1. In mijn opinie is er geen verwarring over de term MOOC. Toen MOOCs ontstonden in 2008 was de term duidelijk gedefinieerd. De ‘repurposing’ van de term MOOC en de kommerciele ontwikkeling van xMOOCs heeft ze in een ander jasje gestoken. Volgens mij is her nog steeds duidelijk dat een Massive Open Online Course heel groot, open, online en een cursus moet zijn. Iedere MOOC die veranderd in een gesloten cursus is duidelijk geen MOOC meer, maar een gewone cursus op een LMS.
    Rita Kop

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.