UPC Horizon TV

 Gepubliceerd door om 17:46  Internet, Media
sep 242012
 

Ik was meteen geïnteresseerd toen hij aangekondigd werd: de UPC Horizon TV. De interface zag er flitsend uit, TV op mijn iPad leek me wel handig en ook de meerdere tuners leken me zinvol. Maar het bleek al snel dat het niet zomaar een vervanging is van de huidige Mediabox. UPC Horizon TV gaat er vanuit dat je ook je internet (en telefonie) afneemt bij UPC. En dat maakt een uitruil van mijn huidige Mediabox toch even wat meer werk (ik bel via internet via VOIPdiscount, telefoon komt binnen via KPN, dat omzetten kost wat extra werk). Niet dat het aanbod er zo slecht uitziet. Ik heb nu een UPC abonnement vergelijkbaar met Digitale TV Royaal met DVR. Ik betaal €33,50 per maand.
Voor mijn internetverbinding betaal ik via SURFsnel ADSL € 28,42 voor een ADSL-verbinding met 12 Mbit/sec download en 1 Mbit/sec upload-snelheid. Totaal €61,92 per maand.

Bij UPC betaal je (na de eerste 6 maanden) €54,95 per maand voor een 60 Mbit/sec download en 6 Mbit/sec upload-verbinding of €62,95 voor de 120 Mbit/sec download en 10 Mbit/sec upload-verbinding. Die laatste is (op papier) maar liefst 10x zo snel als mijn huidige verbinding. En dat voor slechts 1 euro extra per maand. Wat ik daarbij opvallend vind is dat er bij de “normale” digitale TV van UPC de voorwaarde genoemd wordt van het beschikbaar zijn van UPC Kabel TV en Radio (max. € 17,50 per mnd) en dat is hier niet zo. Overstappen zou dus heel aantrekkelijk zijn.

Maar de ervaringen van David (zie filmpje hierboven) en de reacties op (o.a.) Chelloo.com laten zien dat er nog wel wat te verbeteren valt aan het apparaat. Vraag is dus een beetje: nu nog snel voor 27 september bestellen en 6 maanden goedkoper mee pionieren óf afwachten totdat UPC een aantal van de geconstateerde kinderziektes opgelost heeft. Ik heb nog een paar dagen om er over na te denken.

  8 reacties aan “UPC Horizon TV”

Reacties (6) Trackbacks (2)
  1. Horizon werkt niet als je iPad gejailbreakt is trouwens.

    Ik zit zelf ook bij UPC en pas verhuisd. Je moet dan 25 euro verhuiskosten betalen (voor het verwerken van je nieuwe adres en er moet een monteur langs komen in de straat). Stomme is dat alles gewoon werkte voordat ik de verhuizing door had gegeven. Er wordt dan bij UPC gezegd dat er toch een monteur langs is geweest / langs moet komen. Volgens mij is dit allemaal flauwekul.

    • Voor jailbreakers schijnt er al een oplossing te zijn. Zie deze uitleg. Ja, die kosten zijn een beetje zot, nou is UPC zeker niet de enige die zoiets doet. Beetje klanten pesten.

  2. Ik heb met stijgende verbijstering naar het filmpje zitten kijken. Ik weet niet welke ontwerper ze hier z’n gang hebben laten gaan, maar hij houdt in ieder geval van klikken!
    Gebruik zelf iTVonline van KPN en ben blij dat ik daarvoor heb gekozen. Mét app voor iOS en Android, en gewoon door het hele huis met alle devices, smartphone, tablet, pc, en zelfs de televisie naar alle zenders kijken, want het signaal komt via wifi en bekabeld binnen.
    Het enige nadeel met de oude situatie (coax) is dat m’n HDrecorder is gedegradeerd tot DVD-speler, want ik kan alleen opgenomen programma’s bekijken via iTV-online, en deze niet overzetten over DVD. Ergens blijft het toch behelpen. Maar wel HD-kwaliteit!

  3. Ik heb besloten om de kat nog maar even uit de boom te kijken. Deze review van Hardware Info TV bevestigt die beslissing alleen maar.

  4. Pierre, mijn ervaringen met Horizon zijn dramatisch. Vandaag besloten om gebruik te maken van het recht om binnen 7 dagen (na installatie door de monteur) de boel op te zeggen en zonder kosten terug te keren naar de oude situatie (die uitstekend beviel), dat lukte na 50 minuten wachten bij klantenservice. Na het bezoek van de monteur bleven drie storingen hardnekkig terugkomen: 5 tot 10 keer per uur het beeld op zwart voor 2 tot 3 seconden, het blijven hangen van de commando’s met de afstandbediening als je iets te snel twee knoppen achter elkaar indrukt en last but not least het zomaar even blijven stilstaan van het beeld. En dat ondanks uitstekende bekabeling en een bere sterk signaal (gemeten door de monteur).

    Het apparaat zit inderdaad vol met kinderziektes. Als je je verdiept op de forums dan lees je tal van klachten, varierend van de storingen die ik noemde tot aan een paars of groen beeld. Maar ik sprak ook mensen die de box niet via HDMI konden installeren, alleen maar via een alternatieve bekabeling. De dame van klantenservice gaf aan dat de 7-dagen-bedenktijd is uitgebreid naar 30-dagen-bedenktijd. Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en Horizon definitief opgezegd, ik probeer het over een jaar nog wel eens.

    Wat trouwens ook opviel is dat de monteur aangaf dat UPC nog volop aan het testen is met het router-gedeelte van de box. Toen ik de box bestelde, behield ik ook gewoon mijn huidige modem en router, het werd me aangeraden om die stap voorlopig nog even niet te nemen. Het bevestigt mijn vermoeden dat UPC met dit product echt te snel de markt op is gekomen en ik als gebruiker en vele met mij de acceptatietesten aan het uitvoeren ben. Bijna onbegrijpelijk dat het nog kan in deze tijd, zou Apple eens moeten proberen.

    Laatste puntje is de “flitsende interface” waar je het over hebt. Meen je dat echt? De interface is uit het jaar nul, vergeleken met de interface die op de vorige HD-box beschikbaar was, wat ging ik op dat punt achteruit, ongelofelijk. Waarom moet ik 7 seconden wachten tot de helft van het beeld vrijkomt, gevuld met woorden en teksten die alleen maar afleiden. Waarom moet ik, in tegenstelling tot de vorige interface, 4 menukeuzes indrukken om de ondertitels bij een programma zichtbaar te maken (ik noem maar iets). Het is traag, er is niet over nagedacht en ik kan me niet voorstellen dat hier ook maar 1 gebruiker vrolijk van wordt. Ik vraag me dan ook af wie dit heeft ontworpen, of er uberhaubt wel is nagedacht over gebruikersvriendelijkheid en bruikbaarheid.

    Je merkt het, misschien ook wat frustratie, ik was net zo enthousiast als jij toen ik de box bestelde, maar ik ben er helemaal klaar mee.

    • Hoi Marc,

      Dank je voor het hier delen van je ervaringen/frustratie. Ik vind het eigenlijk vooral heel jammer. Het zou gewoon veel ‘leuker’ zijn als zijn product als dit meteen vanaf de start prima zou werken.
      En vergeef me mijn opmerking over de interface maar. Die was puur en alleen gebaseerd op het promotiefilmpje, niet op eigen ervaring met het werken ermee.

      Hoe dan ook, goed dat je hem weer terug gestuurd hebt. Ik wacht met jou nog een jaartje op versie 2.0 :-)

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.