Een goed plan voor de verkeerde reden

 Gepubliceerd door om 06:30  Internet
dec 042007
 
Koffie
“Treinreizigers blijven voorlopig verstoken van de hun al jaren geleden beloofde internetverbinding. De Nederlandse Spoorwegen maakten maandagmiddag bekend dat een samenwerkingsverband met KPN is beëindigd. Beide partijen waren bezig met het realiseren van internet, actuele reisinformatie en infotainment in intercity’s.”

(bron)

Ik ben blij dat ik gisteren niet meteen een post ertegenaan gegooid heb toen ik het bericht over de oproep van PvdA-Kamerlid Diederik Samsom voorbij zag komen. Het is/was namelijk zo’n bericht dat vanzelf een paar extra wendingen kreeg gedurende de dag.
Even een stapje terug. Internet in de trein is al iets waar een paar jaar over gesproken wordt. In maart 2004 schreef ik over de tests van ProRail. Toen ging het nog over onderzoeken van de technische haalbaarheid. De NS ging in 2005 aan de slag met een test met NS-TV, iets wat ze in Duitsland het jaar er voor al hadden.

Toen gisteren het bericht dat Diederik Samsom iets met deze strekking gezegd heeft: “In alle intercity’s moet volgend jaar een gratis verbinding komen met razendsnel internet. Op die manier wordt de trein aantrekkelijker voor forensen, studenten en zakelijke autorijders.

Gevolgd door een bericht van de NS en KPN dat hun plan voor actuele reisinformatie, internet en infotainment in intercity’s niet voortzetten.
En als laatste tot zover het bericht vanochtend op Emerce.nl dat die stap wel eens een slimme zet zou kunnen zijn om de 15 miljoen euro waar de PvdA mee zwaait binnen te halen.

Gaan die mensen wel eens met de trein?
Ik reis bijna dagelijks met de trein. Soms kleine stukjes (20 minuten enkele reis woon-werk), andere keren weer wat verder (anderhalf uur enkele reis of meer).
Het is best te doen, vaak kun je ook redelijk comfortabel reizen. Maar het laatste waar ik behoefte aan heb is: meer mensen in de trein!

“Het is een wagon, een gang en enkele banken. Er kan meer!” zegt Samsom in de Telegraaf. Ik hoop niet dat hij daarmee bedoelde “Er kunnen er meer in”. Want dat is in de spit helemaal niet zo. En ja, ik weet dat we allemaal buiten de spits zouden moeten reizen, maar helaas is dat in Nederland simpelweg niet mogelijk.
Ik werk in een gebouw dat om 8 uur open gaat en om 18:30 uur weer afgesloten wordt. Natuurlijk reis ik in de spits.
Vandaag ook als ik een poging ga wagen om om 10 uur in Utrecht te zijn.

Kortom: leuk plan, ik zou het helemaal niet erg vinden om internet te hebben in de trein. Maar voordat je méér mensen in die trein probeert te krijgen zul je toch eerst de hoeveelheid rijdend materiaal en de omvang van de stations (heb je station Eindhoven als eens gezien als er twee intercity’s in de spits aankomen?) eens moeten aanpakken.

  2 reacties aan “Een goed plan voor de verkeerde reden”

Reacties (2)
  1. Inderdaad een leuk idee, maar geen reden voor mij om met de trein te reizen ipv met de auto.

    Met het aantal plaatsen in de trein heb ik overigens geen probleem, maar wel met de tijd die het mij kost om op het station te komen en van het station naar huis. Als je in een dorp woond met een slechte busverbinding, dan is de trein zeker niet echt aantrekkelijk.

    Als ik met de auto reis, dan scheeld mij dat nu 1,5 uur reistijd per dag en is dit niet veel duurder dan het openbaar vervoer.

    Pas als ik zelf ook daadwerkelijk voordeel heb van het reizen van de trein (b.v. als ik naar Utrecht moet en het wel tijd scheeld) neem ik de trein.

    Als men mensen in de trein wil krijgen, dan moet men er voor zorgen dat dit mensen ook daadwerkelijk tijd en geld scheeld. En dat het ook echt makkelijker is dan met de auto te reizen. En dit is het (als ik naar mijn eigen situatie kijk) niet en zal ook niet vebeterd worden door internet in de trein aan te bieden.

  2. Enkele maanden geleden hadden wij het hierover. Ik heb dit kortgesloten met Wijnand Duijvendak van GroenLinks. Ik heb hem gevraagd of GroenLinks niet kon pleiten voor (gratis of goedkoop) Internet in de trein. Om het treinen voor forensen meer aantrekkelijk te maken. Wijnand vertelde me dat hij hier niet veel aan kon doen, omdat de spoorwegen geprivatiseerd zijn. Met steun van de PvdA, overigens.
    Met andere woorden: Samsom roept iets waarover hij -met dank aan zijn eigen club- niets meer te zeggen heeft.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.