Quicknote: Flash Stick

 Gepubliceerd door om 06:47  Leertechnologie
jan 222016
 

20160121_142638In de categorie “verrassend” tijdens de Bett 2016 horen zeker ook de Flash Sticks. De stand zat helemaal volgeplakt met dingen die er uit zagen als gewone post-its. Maar als je de app op je smartphone gebruikte en de post-it scant dan krijg je een kort filmpje van een persoon die het woord in de taal waar het over gaat voor je uitspreekt.

Het zijn post-its die je gebruikt om een vreemde taal te leren. De meneer die me op de Bett een korte toelichting gaf, zie je ook in dit filmpje:

Nou was mijn reactie niet echt zoals de mensen in mijn filmpje, het werkte wel. Het idee is dat je de stickers plakt op de spullen waar het over gaat en zo de hele dag op een speelse manier bezig bent met het leren van een taal. Natuurlijk waren de woorden ook afgestemd op het taalcurriculum in Groot Brittannië zodat het ook voor scholen bruikbaar was. Een vanzelfsprekendheid waar iedereen op de Bett overigens mee kwam.

Leuke feature was de foto-optie van de app. Hij maakte een foto van de laptoptas die ik op mijn rug had hangen en de app herkende die, gaf het Engelse woord “black red book bag” en vertaalde hem als een “zwart rood boekentas”. Niet helemaal perfect natuurlijk en hoewel het zou helpen als je op deze manier tekst vanuit een vreemde taal vertaald zou je zo andere woorden/zinnen juist grammaticaal niet helemaal correct kunnen leren.

Aangezien ik voorstander ben van het verbieden van het woord “leuk” als het gaat om dit soort toepassingen zou ik graag weten of dit echt leidt tot langdurig hogere motivatie bij leerlingen als het gaat om het aanleren van woordjes en of het resultaat dan beter is dan het gewoon leren vanuit boek of online omgeving.

 Reacties uitgeschakeld voor Quicknote: Flash Stick  Tags:
jan 222016
 

20160121_102905_HDRTijdens de Bett werden de nodige hands-on workshops gegeven, onder andere over het gebruik van Mindcraft op de Raspberry Pi. Bij een van die sessies gebruikten ze een hele mooie Raspberry Pi All-in-one setup. Niet dat het de eerste en de enige van zijn soort was, op Google vind je heel wat voorbeelden. Ik vond het wel mooi omdat het enerzijds functioneel was (en stevig door het frame van metaal), maar je anderzijds toch nog de hardware aan de voorkant kon bereiken. Ik dacht eerst dat het 2 Pi’s waren (eentje voor de server, eentje voor het programmeren), maar het linker bordje is het LCD-board, rechts zit de Pi.

Ik heb helaas niet kunnen achterhalen of de frames zo te bestellen waren of dat ze ze speciaal hadden laten maken.

 

 Reacties uitgeschakeld voor Quicknote: Raspberry Pi All-in-one  Tags:

Quicknote: einstein

 Gepubliceerd door om 10:40  Leertechnologie
jan 222016
 

20160121_063922-1Laat ik beginnen met stellen dat ik het dom vind om “einstein” als naam van je bedrijf/product te nemen en er dan ook nog (blijkbaar) een handelsmerk van te maken. Fourier Education vond dat geen probleem en deed het. Maar goed, dat terzijde. Waar STEM in Action er voor kiest om geen elektronica te gebruiken, biedt einstein met hun verschillende producten juist de mogelijkheid om via metingen op je iPad zicht te krijgen op je omgeving.

Ze verkopen een verzameling sensoren die je via hun apparaat (Labmate) koppelt aan een PC of tablet. Op de Bett introduceerden ze Einstein Mate, een veel kleiner apparaatje met een paar sensoren al ingebouwd (Vocht, temperatuur, licht, UV, versnelling, hartslag en een externe thermometer) dat je zo in je hand kunt houden en dan ook weer kunt koppelen aan een device.

Prijsinformatie voor de sensoren kon ik online niet vinden, de Mate werd geïntroduceerd voor (uit mijn hoofd) 99 GBP.

einstein_all-in_one

Kenmerkend bij einstein was ook zij (uiteraard) duidelijk gericht zijn op het onderwijs en een compleet pakket bieden van devices, apps, training voor de docenten en lesprogramma’s. Via de community-site kunnen lesactiviteiten onderling uitgewisseld worden.

Bett 2016 Wrap-up

 Gepubliceerd door om 14:05  Onderwijs, SURF
jan 242016
 

KidsmeetNa alle quicknotes over mijn bezoek aan de Bett 2016, ontkom ook ik niet aan een samenvattend bericht. Wat nam ik mee uit Londen na 2 dagen op de Bett?

Focus
Laat ik beginnen met stellen dat de Bett voor mij heel goed paste binnen de toch wel stevige verbreding van mijn blikveld als het gaat om leren met ict, sinds ik bij het iXperium / Centre of Expertise leren met ict werk. Want waar die focus eerst op uitsluitend het hoger onderwijs lag, betreft die nu ook primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo.

De Bett website geeft aan dat ook zij zich op dat hele gebied richten en inderdaad, er zijn ook sessies die zich richten op het hoger onderwijs. Maar toch ademt de beurs een duidelijke primair en voortgezet onderwijs sfeer. Dat is zeker niet slecht, maar het betekent wel dat als je als bezoeker slechts geïnteresseerd zou zijn in het hoger onderwijs, je bij veel van de stands minder van je gading vindt.
Omdat ik de NOT en IPON (2 en 3 februari a.s.!) niet goed genoeg ken, kan ik daar overigens nog geen vergelijking mee maken.

Trends
De vraag welke trends ik op de Bett gezien heb, is voor mij niet te beantwoorden. Immers, trends gaan uit van een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Dat is dus niet te doen op basis van één conferentiebezoek. Wel kan ik stil staan bij trends die voor het onderwijs voorspeld worden met de vraag hoe prominent ze voor mij op de Bett zichtbaar waren. Dus dat doe ik hieronder.

Lees verder….