Het was een ietwat onopvallend berichtje vanochtend in de krant. Hij staat niet helemaal online, maar de titel is al veelzeggend: “Meer internetverkopen, minder verkeer op de weg”. Het Kennisinstituut voor Mobilteitsbeleid (KiM) had naar aanleiding van een quick-scan geconstateerd dat meer online verkopen niet leiden tot meer files. Wel zijn de voordelen van online verkopen voor de verkeersdrukte klein omdat een pakje gemiddeld 1,2 x aangeboden wordt. Volgens het KiM zouden bedrijven flexibeler moeten zijn in het door de klant laten kiezen wanneer een pakje moet worden aangeboden.
Ik denk dat het ook wel kan helpen als bedrijven wat minder vaak lucht in een doos transporteren. Conrad maakte het onlangs wel heel erg bont. Ik bestelde:
2 x Logilink WLAN stick N150 nano WL0084A
2 x Logilink 4-poorts USB 2.0 HUB zwart
Samen voor € 39,96 dus gratis verzonden.
Na een dag kreeg ik een vrolijk mailtje (letterlijk citaat!!):
We zijn verheugd u te melden dat uw bestelling bij Conrad.nl klaar is gezet
voor verzending. Onze orderverwerkers hebben de volgende van de door u
bestelde producten bij elkaar gezocht in ons magazijn in Zuid-Duitsland.
Oei, mijn pakje kwam dus uit Zuid-Duitsland. Ik neem aan dat ze dat niet met een busje deden, dus de KiM zou ze dan waarschijnlijk wel niet geteld hebben, maar hoe ze het ook gedaan hebben, ze hebben voornamelijk lucht vervoerd. De foto laat de enorme doos zien waarin de twee kleine netwerk sticks en de twee kleine USB hubs vervoerd zijn. Aan de pen kun je de afmetingen zien.
Niet alle vervoerders doen het op deze manier, maar ik heb regelmatig dozen waar veel en veel meer lucht in zit dan nodig is voor het opvangen van schokken. En hoewel standaardisatie op een beperkt aantal doosformaten voor een distributiecentrum handig kan zijn, is het wel een factor die ook meegenomen moet worden als we bepalen of online kopen/verkopen goed of slecht is voor het milieu.