Stel de gebruiker centraal en begin nú met ontwikkelen van de infrastructuur voor Learning Analytics

Het afgelopen jaar heb ik, samen met JaapJan Vroom van Deltion gewerkt aan een aantal (technische) pilots op het gebied van data-ondersteund leren. Eerder al deelde ik de video waarin een aantal begrippen toegelicht worden. Met ingang van vandaag staat ook de gratis module online met daarin (bijna) alles wat er te weten valt over de pilots. Je kunt de module hier vinden, je hoeft alleen maar een Allyoucanlearn account aan te maken. Niet alleen kun je de informatie over de (technische) pilots, conclusies en aanbevelingen teruglezen, je kunt ook je eigen kennis testen met de “Data-Ondersteund Onderwijs Test jezelf Quiz”. Ben jij in staat om alle vragen juist te beantwoorden?

De module bevat ook de bèta-test van de feedback-pagina voor modulen:

De pagina wordt in een module gehangen en slaat de antwoorden (tevreden, neutraal, ontevreden) via xAPI anoniem op in de Learning Locker LRS. Bij de rest van de studiedata dus.

Conclusie en vervolg

Daarmee is deze deelactiviteit binnen Allyoucanlearn afgerond. In één zin kun je onze belangrijkste aanbeveling samenvatten als: Stel de gebruiker centraal en begin nu met het ontwikkelen van de infrastructuur voor Learning Analytics!
(Zie voor de andere conclusies en aanbevelingen de online module)

Dat is niet alleen een advies voor Allyoucanlearn, maar ook voor de HAN, Deltion en andere onderwijsinstellingen. Zowel JaapJan als ikzelf zullen ons daarvoor ook blijven inspannen. Zoals ik op Linkedin afgelopen week al schreef: dit is wat mij betreft het mooiste moment in de levenscyclus van een innovatie: als iets technisch nét genoeg “niet meer zo’n probleem” is dat het zinvol is om er met docenten, studenten, leidinggevenden over te praten.
Doe je dat namelijk te vroeg, dan moet je ze luchtkastelen beloven of is het niet tastbaar (te maken) voor ze.
Doe je dat te laat, dan kun je er op rekenen dat er een technologische oplossing ontwikkeld is die niet aansluit bij hun behoeften/vragen/wensen/eisen.

Bij learning analytics is dat zeker het geval. En ook heel belangrijk is dat je zorgt voor de combinatie van de juiste expertise in zo’n projectgroep: technische én onderwijskundig.
Want techneuten bouwen hele mooie dingen, maar als zij niet weten welke vragen docenten en studenten hebben, dan gaat het mis. En docenten en studenten weten niet zondermeer welke vragen ze zouden moeten hebben. Dat is een gevaarlijke uitspraak, dat weet ik. Wat ik er mee bedoel is dat je moet oppassen dat je niet alleen de huidige situatie steviger in je ict gaat verankeren terwijl je mogelijk juist een aantal slagen in de aanpak van je onderwijs (bv meer ontwikkelen van de zelfregulatievaardigheden van je studenten) zou kunnen of willen maken. Die balans zoeken en vinden, dát is wat innovatie met ict in het onderwijs zo uitdagend en complex maakt!

0 0 stemmen
Bericht waardering
2 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

“Stel gebruiker centraal en begin nú met ontwikkelen van de infrastructuur voor Learning Analytics!”

Voor meer det… https://t.co/TORZIZl9ym

trackback

Stel de gebruiker centraal en begin nú met ontwikkelen van de infrastructuur voor Learning Analytics https://t.co/wbHSMqKzio