Gespeeld: Horizon Zero Dawn (PS4)

Het was de afgelopen weken stil hier op het weblog. We waren even weg. Voor die periode en erna heb ik, zoals ik eerder al aangaf, de nodige tijd doorgebracht met het spelen van Horizon Zero Dawn op de PS4 (nee, ik heb de PC versie die net uit is nog niet geprobeerd). Gisteren, met 65 uur speeltijd op de klok, bereikte ik voor het eerst (voor mij dan) de hele lange aftiteling (die ik zoals je ziet niet eens helemaal afgekeken heb, toen de namen ook nog een keer gewoon voorbij kwamen scrollen vond ik het goed, en het einde is snel genoeg afgekapt zodat je geen spoilers ziet):

Na de eerste keer bereiken van dat scherm had ik 63% van het spel “voltooid” (de achievements verzameld), 21 main quests uitgespeeld, 13 side quests, 8 errands. Na de eerste keer voltooien wordt je teruggezet net voordat je aan het laatste hoofdstuk van de hoofdverhaallijn begint met al je materialen en skills die je verzameld hebt. Na het alsnog doorzoeken van de laatste Cauldron en het afronden van een paar nog openstaande missies kom ik uit op bijna 68% afgerond.

Als je dit blog volgt dan weet je dat ik een watje ben als het gaat om moeilijkheidsniveaus, ik speel meestal op eenvoudig. Horizon Zero Dawn heb ik voornamelijk op “normal” gespeeld. Een aantal van de “boss-fights” heb ik moeten terugschakelen naar eenvoudig omdat ik er anders simpelweg niet aan voorbij kwam. Ja, schandalig, maar 65 uur is niet het kiezen van de eenvoudigste route door het spel. De Cauldrons en Tallnecks bv waren prima op “normal” niveau te doen. En dat gold ook voor de andere missies.

Hunting Grounds

De Hunting Grounds konden me minder bekoren. Ik heb er in het begin eentje geprobeerd, toen had ik duidelijk nog niet de juiste wapens, maar ook gisterenavond knapte ik af op het niveau van detail: ik moest 3 Glinthawks met een Ropecaster vangen (niet gemakkelijk want ze komen niet snel laag genoeg daarvoor) en dan met een Critical Hit doden. Pas bij de 3e (dus toen ik dacht dat ik klaar was) kwam ik erachter dat ik ze wél gedood had maar niet met een critical hit. Tja. Een andere opdracht was om 3 Tramples eveneens met een Ropecaster te vangen en dan het onderdeel dat onder hun buik hangt los te krijgen. Let wel: los te krijgen, als hij explodeert, dan is het einde oefening. Er waren 3 Tramples aanwezig, dus als je dat 2x overkomt dan is het einde oefening. Ik was al blij dat ik ze gedood kreeg, dan vond ik mijn eigen aanpak in game waarbij ik er op eentje een override toegepast had, een tweede naar hem toe lokte waarna hij voor mij de rest van de kudde om zeep hielp veel handiger.

The Frozen Wilds

Ik heb de uitbreiding/DLC (Downloadbare content) “The Frozen Wilds” nog niet gespeeld. Die zit er bij de Windows versie bij, op PS4 kost hij zo’n 15 euro extra (of je koopt voor 20 euro de complete game + de extra content voor PS4 op disk).

Het is een uitbreiding waarvoor ik, volgens deze reviewers niet eens helemaal klaar ben. Ik ben namelijk pas level 41 en een level 45 niveau wordt als nodig genoemd.

Maar ze geven hem wél een hoge score. Het is verleidelijk om hem alsnog te bestellen, maar dat hangt ook nog wel even af van de tijd dat de PS4 hier nog op bezoek is (voordat hij weer terug naar zijn eigenaar gaat). Mijn save-bestand van de PS4 overzetten naar de Windows-versie kan niet, dus dat is geen optie. Wellicht iets voor na de vakantie.

Forbidden West

Sony heeft een ijzersterke line-up als het gaat om PlayStation exclusieve spellen. De aankondiging van de opvolger voor Horizon Zero Dawn voor de nieuw uit te komen Playstation 5 belooft veel goeds:

De graphics waren natuurlijk al niet slecht, het wegvallen van de load-screens zal wél een enorme verademing worden. Want jeetje, die nemen veel tijd in beslag zeg.
En dan zou de PS5 hier in huis wel eens de opvolger kunnen worden van de Nintendo Wii (die het nog steeds doet en bij verjaardagsfeestje uit de kast gehaald wordt omdat Mario Cart met z’n vieren dan een leuk tijdverdrijf is voor jeugd die niet met de oude lui mee willen praten). Al is het natuurlijk zou dat mijn desktop al die spellen ook gewoon aan moet kunnen, het is daarom dat Sony er heel slim aan doet om bepaalde AAA spellen een paar jaar PlayStation exclusive te laten zijn. Het zal zeker niet slecht voor de verkoop zijn. Niet van de verkoop van de spellen, en niet van de console.

Walking Dead?

En nu? Wat is er na Horizon Zero Dawn te doen?
Via Linkedin kreeg ik, naar aanleiding van mijn verhaal over The Last of Us 2, de tip om eens naar de Walking Dead te kijken. De gameserie, niet de TV-serie waar ik naar een paar seizoenen volledig op afgeknapt ben.

Zoals je hierboven kunt zien een heel andere game dan Horizon Zero Dawn, qua graphics zelfs weer anders dan The Last of Us 1 en 2, het kan dus een succes zijn (en dan kost het me dus weer heel wat uurtjes) of een afknapper. Wél weer met een vrouwelijke hoofdrolspeler, het is dus echt een terugkerend thema voor goede games. 😉

Conclusie

De hype rond de game Horizon Zero Dawn is niet overdreven. Ik speelde de game met zo min mogelijk informatie vooraf. Dan blijft zo’n spel, net als bij een film, wat mij betreft het leukste, dan voelen de ontdekkingen echt ook als ontdekking en komt de verhaallijn het meeste tot zijn recht. Aloy is een mooie, vriendelijke, sterke vrouw waar je ook in een film direct positieve gevoelens voor zou hebben: je wilt meteen dat ze slaagt.

De side quests en andere zaken naast het hoofdverhaal zijn veel en veel beter uitgewerkt dan in bv Tomb Raider. Er is meer dan voldoende te ontdekken om niet die haast te voelen om het verhaal uit te spelen zoals ik bij The Last of Us wél een beetje had.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

Gespeeld: Horizon Zero Dawn (PS4) https://t.co/t3K0350sVR