Meestal krijg ik er achteraf spijt van, maar ik ga toch weer eens praten over een product dat ik zelf niet in de handen gehad heb. Of eigenlijk een verzameling producten, de LSC Smart Connect Home producten van de Action. En dan meer om kort het principe van “hoe verzamel en beoordeel ik informatie over producten die ik nog niet ken?” toe te lichten.
De aanleiding was het filmpje op Bright.nl gisteren over de LSC Smart Connect Smart Home producten die sinds kort bij de Action te koop zijn. Ik had ze zien liggen (en laten liggen) maar was meteen geïnteresseerd. Conclusie na het kijken van het filmpje: ik wist nog niks. Ze zijn goedkoop (kwart van Philips HUE, helft van IKEA producten), hebben een hoge piep (die ik in het filmpje niet kon horen, dat kon aan mijn oren liggen, maar waarschijnlijker is de compressie van YouTube), de bewegingssensor werkt traag en je data ging naar China maar die privacyvoorwaarden werden nog aangepast.
Wat mij betreft een recensie van het niveau Consumentenbond, net zo waardeloos.
Even Googlen bracht een aantal andere verhalen van sites en personen die ik niet ken, maar die veel meer informatie bevatten.
Het verhaal van Tom Dijkema op Smarthomemagazine.nl was erg informatief. Nou is het gegeven dat het op een site “Smarthomemagazine.nl” staat niet eens een pré voordat ik begin te lezen. Ik kende de site niet en dus ook niet de diepgang van de berichten. Maar het verhaal van Tom ging, zonder heel veel woorden extra te gebruiken een stuk dieper dan Bright.nl. Zo wist hij toe te lichten dat de pieptoon in de lampen bij hem in de filament-ledlampen voor kwam, maar niet bij ze allemaal. En dat dat een reden is om ze om te ruilen. Vervelend, maar niet iets wat er by design in zit dus.
Hij geeft ook uitleg bij de vertraging in de bewegingssensor: het ding werk op batterij, dat is sowieso al suf voor een apparaat dat op WiFi moet werken, Dat vreet namelijk energie en de sensor gaat dan ook steeds in standby-stand. Dat verklaart de vertraging. En dit is er dus eentje die niet gaat verdwijnen. Niet kopen dus. Idem voor de plafonnière.
Voor de app gaat hij net wat dieper op de materie in, laat in wat screenshots zien hoe het koppelen gaat, maar vermeldt tussen neus en lippen door ook dat de firmware te flashen is en je dan gebruik kunt maken van bv Home Assistant. Met daarbij terecht de opmerking dat dat voor een gemiddelde gebruiker waarschijnlijk wat te hoog gegrepen is. Voor mij was het voldoende om (weer met dank aan Google) in ieder geval de instructies voor het flashen van de LED-strip en ook de andere onderdelen zoals de LED-lampen te vinden. Zover ik dat kon inschatten, niet al te ingewikkeld. Dat het “over the air” kan is dan alweer heel positief. Bij de SONOFF producten moest ik altijd solderen en mijn “Flux-led” lampen zijn zover ik weet helemaal niet te flashen met Tasmota.
Nou was dit een redelijk positieve review, het filmpje van Luupke was een stuk kritischer.
En als aanvulling is zoiets een heel handige wat mij betreft: horen wat er allemaal niet goed is aan de producten. Alleen horen die producten natuurlijk zeker niet in de grijze kliko! De apparaten zelf bevatten electronica (o.a voor de Wifi-verbinding, een ESP-chip) en ook de verpakkingen horen niet bij het grijs.
Conclusie?
Ga niet af op alleen een review van Bright of Consumentenbond. De reviews van Bright zijn in de regel best leuk om naar te kijken (al was deze té flauw), maar in beide gevallen wil je meer weten over een product de zo complex is als een ledlamp.
Zelf ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de vraag hoe de 9 watt / 806 lumen zich verhoudt tot mijn Flux-led lampen die ik hier getest heb. Die verhielden zich prima tot de andere “spaarlampen” die ik in huis had. Wordt vervolgd.
Action LSC Smart Connect Home producten – kopen of niet? https://t.co/5McdE1oTBW
Ik heb zelf 2 items (stekker en een lamp) gekocht om te testen. Het is goedkoop en lijkt perfect te werken. Koppelen hardware me app is erg eenvoudig. Enige issue is wellicht security. Maar is niet zo’n ramp (denk ik) als China weet waar ik woon en wanneer mijn lampen uit en aan gaan. Ernstiger wordt het als de app mijn telefoon kan svannen en info doorstuurt naar China. Maar is vooralsnog geen bewijs voor.
Ik heb gelezen dat Tuya (Chinese app) makkelijk is te hacken volgens Smart-Home Magazine. Ik zou voor de zekerheid een apart netwerk aanmaken b.v. een gastnetwerk (Wifi 2.4GHz) voor alleen LSC smart Connect producten want dat lijk mij veiliger . Niet te naief zijn.
Gewoon als gedachtenexperiment: als iemand mijn account zou hacken in de Tuya app, dan zou hij/zij mijn LSC apparaten kunnen beheren. Om dan iets binnen mijn netwerk te kunnen doen, zou er in de firmware van de LSC apparaten een probleem moeten zitten dat de hacker in staat stelt bv OTA andere firmware te installeren die in staat is het apparaat wél iets te laten doen.
En zou de aandacht van die hacker niet juist naar buiten gericht zijn? Bv om het apparaat onderdeel te maken van een botnet? Daar zou een gastnetwerk niet echt tegen helpen (toch?).
Grappig dat je zoveel aandacht besteedt aan iets dat je (nog) niet hebt!
Ik heb gelijk toen de artikelen beschikbaar kwamen meerdere stekkers en lampen gekocht en alles werkt bij mij perfect.
Overigens is alles ook te bedienen met TuyaSmart, een bekende speler op dit gebied.
Overigens gebruik ik de apps nauwelijks, want alles is te bedienen met m’n Google Home mini
Voor de lampen heb ik trouwens ook nog voor het gemak een losse afstandsbediening erbij gekocht…
Is ook meteen weer “gevaarlijk”. Naar aanleiding van de informatie die ik tegenkwam tijdens het schrijven van dit bericht kwam ik ook stekkers tegen die én op afstand te bedienen zijn. te flashen (en dus via MQTT te besturen) zijn én het verbruik van het aangesloten apparaat meten. Voor een prijs waarvan ik waarschijnlijk vind dat ik alle grootverbruikers (koelkast, diepvries, vaatwasmachine, computers op de studeerkamer,….) nu eindelijk betrouwbaar en constant kan meten.
Ik vind een app (maar dan in mijn geval Home Assistant) wel handig, de Home Mini staat maar op één plek en zo kun je vanaf alle plekken de lampen bedienen.
Mijn huidige probleem is de beveiliging. Nooit compromissen sluiten op het gebied van beveiliging.