Toen ik gisterenavond de laatste van de beschikbare single player missies van Call of Duty Modern Warfare had uitgespeeld (in de gemakkelijkste modus, – door het spel zelf aangeraden als geschikt voor mensen die nog nooit CoD gespeeld hebben – en nog zonder de optionele Spec Ops missies) kreeg ik niet alleen een sneak preview naar het vervolg, maar ook een immense aftiteling / post credits, met daarin de namen van mensen en bedrijven die allemaal meegewerkt hebben aan het spel.
Ik drukte in een reflex op ALT-F9 om de schermopname te starten (vandaar de abrupte start), ook al zijn er completere versies online te vinden van mensen die gewoon alles opnemen en heb daarna bijna 9 volle minuten met groeiende verbazing zitten kijken naar de enorme lengte van de lijst die voorbij kwam.
Natuurlijk, ik wist dat er heel wat mensen meewerken aan het ontwikkelen van een game, maar dit was toch wel een langere lijst dan ik verwacht had. Hoewel er vast mensen zijn die de lijst tot in detail gaan uitpluizen (welk bedrijf, wat was hun rol, hoeveel personen in totaal) beperkte ik me tot een wat overkoepelendere vraag: hoeveel kost het om zo’n game te ontwikkelen?
Hoeveel een CoD oplevert (kan opleveren, want lang niet elke game wordt zo’n hit) was gemakkelijk te vinden: 600 miljoen USD in de eerste drie dagen al is dat natuurlijk iets waarbij je bij games tegenwoordig al lang niet meer (alleen) de verkoop van fysieke exemplaren of zelfs fysieke + digitale exemplaren bij elkaar optelt, de abonnementen en extra’s die je kunt kopen brengen ook bij gratis (“free to play”) spellen veel geld in het laatje. Een overzicht van inkomsten van de gratis spellen en de betaalde spellen alleen al in 2018 is indrukwekkend:
(bron)
Natuurlijk zijn exacte kosten veel moeilijker vast te stellen. De meeste bedrijven zullen er niet mee te koop lopen en anders dan bij verkopen is dat moeilijker van buitenaf vast te stellen.
Toch zijn er een paar overzichten die een indruk kunnen geven van de omvang, al is het aantal ondersteunende bronnen soms beperkt. Zo heeft de Wikipediapagina over de duurste games weliswaar bij elke game minimaal één bron, maar die bronnen zijn vaak ook gebaseerd op schattingen, uitspraken van mensen die het waarschijnlijk weten, maar geen harde data.
Hoe dan ook, als je de bronnen bij elkaar raapt (incl. bv dit overzicht op Business Insider) dan liggen de ontwikkelkosten + marketingkosten zo tegen de 100 miljoen US$ voor topgames als Tomb Raider (de versie uit 2013), Red Dead Redemption (ook hier deel 1) terwijl Star Wars: The Old Republic ongeveer het dubbele gekost zou moeten hebben aan ontwikkelkosten alleen terwijl daar het marketingbudget niet bekend is. Call of Duty Modern Warfare zou voor slechts zo’n 50 miljoen US$ ontwikkeld zijn, maar zou daarnaast een marketingbudget van zo’n 200 miljoen US$ hebben (!)
Conclusie? Het gaat bij de grote games om serieuze hoeveelheden geld! De budgetten voor de duurste games komen daarmee in de buurt van die van de duurste films ooit geproduceerd.
Hoeveel kost het ontwikkelen van een game als Call of Duty Modern Warfare?
Neem eerst een getal in je hoofd voordat… https://t.co/HjFPcXm7Mn
Hoeveel kost het ontwikkelen van een game als Call of Duty Modern Warfare? https://t.co/kPyeyAA2tK