dec 072018
 

Gisteren schreef ik over een lesactiviteit waarbij je in Tinkercad met blokken een sneeuwvlok kon laten genereren. Ik weet niet precies waarom ik het in de titel van het bericht “kerstster” genoemd heb, waarschijnlijk omdat ze daar op lijken en gezien de tijd van het jaar.

Het idee van het ontwerpen van een sneeuwvlok in code is natuurlijk dat je eenvoudig meer verschillende ontwerpen kunt maken. Dat kon ook met de code in Tinkercad, maar toen ik daar gisterenavond mee aan de slag ging, liep ik al snel tegen een beperking van de huidige versie aan. Ik kon (nog) geen IF-statements toevoegen en daardoor was het niet mogelijk om in één ontwerp de code voor meerdere, verschillende sneeuwvlokken op te nemen.
De programmeerfunctie in Tinkercad is nog nieuw en zal ongetwijfeld nog verder uitgewerkt worden, maar voor nu kan het nog even niet.

Dus ging ik nadenken over andere manieren waarop ik dat zou kunnen vormgeven. Omdat het soms helpt om daar een nachtje over te slapen, deed ik dat. En vanochtend, toen ik wakker werd was (voor mij) duidelijk dat ik daarvoor OpenSCAD wilde gaan gebruiken. Het was al weer lang geleden dat ik daar voor het laatst mee gewerkt had (ruim 5 jaar!). Gelukkig was ik niet de enige die daar aan gedacht had en JanPieter wees me via Twitter op het bestaan van The Snowflake Machine. Dat is een stuk code in OpenSCAD waarmee je sneeuwvlokken kunt genereren.

Je hoeft er echter niet eens OpenSCAD voor te installeren omdat het ook als een Customizer toepassing in Thingiverse beschikbaar is (je kunt de code gewoon downloaden als je het liever offline gebruikt in OpenSCAD).

 

Je kunt in de Customizer met schuifjes en waarden aan de slag en je ziet dan meteen een nieuw gegenereerde sneeuwvlok op je scherm. Ook hier heb je de keuze om er een lusje of geen lusje aan te laten maken. Ben je tevreden met je ontwerp dan laat je de sneeuwvlok renderen tot een 3D-object.
Thingiverse kan geen SVG bestanden exporteren, OpenSCAD zelf wel. Als je Thingiverse gebruikt is het het handigste om een export naar STL te maken en die dan in Tinkercad te importeren. Van daaruit kun je dan weer een SVG maken voor op de lasersnijder.

 

Het mooie is dat bij het maken van het 3D-object in Thingiverse in de beschrijving automatisch de informatie opgenomen wordt die je nodig hebt om het object opnieuw te genereren. Handig als je bijvoorbeeld een versie met een lusje/oogje gemaakt hebt voor de lasersnijder maar hem ook zónder lusje wilt genereren voor de snijplotter als (raam-)sticker.  Neem bijvoorbeeld onderstaande sneeuwvlok. Die kun je hier online vinden (standaard zijn je ontwerpen niet openbaar dus je kunt rustig experimenteren)

Is het hiermee nou helemaal af en klaar?
Nee, nog niet helemaal.

Ik ben minder tevreden over de soort sneeuwvlokken die The Snowflake Machine maakt in vergelijking met de versie in Tinkercad. Ik vind ze vaker niet mooi. De modellen die ik hierboven afgebeeld heb uit Tinkercad kan ik er niet (qua uiterlijk) mee genereren.

Maar voor nu moet het maar even goed zijn. Ik denk dat ik eerder wil uitproberen hoe ze uit de snijplotter komen als raamstickers dan dat ik vandaag heel veel tijd ga steken in het aanpassen van de programmacode. Of ik me daar echt ga houden weet ik meestal pas achteraf. 😉

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Kerststerren ontwerpen en programmeren in Thingiverse / OpenSCAD”

 Geef een reactie

Je kan deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(verplicht)

(verplicht)

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.