sep 232017
 

Ik moest lang nadenken over de titel die ik boven dit bericht zou zetten. Ik heb namelijk wel vaker meegemaakt dat die helemaal verkeerd begrepen werd.

Hoe dan ook, ik heb een gruwelijke hekel aan advertenties. En zeker aan advertenties die bijvoorbeeld in mijn Twitter-tijdlijn verstopt worden onder de noemer “uitgelicht”. Maar soms moet ik er hartelijk om lachen. Deze tweet van PostNL is er zo eentje. Het filmpje is goud waard. Je ziet “echte Nederlanders” die (netjes met ondertiteling voor als je de audio uit hebt staan) oprecht vertellen over buurvrouw Yvonne die altijd de pakjes namens hen aanneemt.

Nou, en speciaal voor zulke goede buren heeft PostNL nu een actie! Je kunt naar  http://postnl.nl/goedebuur/ gaan, haar (of zijn) naam en adres gegevens doorgeven en dan zorgt PostNL voor een kaart én een “Goede Buur Plaatje”. Het ziet er uit alsof je dat dan naast je voordeur moet hangen, maar op de site staat (gelukkig?) “Leuk voor op het prikbord!”.

Je snapt het, hoop ik, al, doorscrollen naar de reacties op de tweet is goud waard. Of eigenlijk zou je eens moeten proberen te raden hoeveel van de soorten reacties je vooraf kunt voorspellen.

Ja, natuurlijk, er zitten ook reacties bij van mensen die het een leuke actie van PostNL vinden. Ook mensen die zichzelf zouden moeten opgeven omdat ze het vaak doen, of mensen die inderdaad zo’n buurvrouw/buurman hebben.

Maar daarnaast heb je:

  • Het is 2017 en niet 1957, ook vrouwen werken overdag! (tja, PostNL had een vrouw als voorbeeld genomen, fout fout fout)
  • De buren moeten van mijn pakjes afblijven! (in verschillende vormen en maten)
  • Ik doe het niet, moeten ze maar zorgen dat ze thuis zijn en hun zaakjes beter regelen!
  • Ik doe het alleen voor de laagbetaalde postbezorgers!
  • Zorg dan ook eens dat ik altijd kan kiezen om een pakje bij een bezorgpunt te laten bezorgen!

Ik woon zelf in een dorp, in een straat waar we over en weer zonder problemen pakjes voor elkaar in ontvangst nemen. Ik bestel zelf veel online, maar we hebben ook regelmatig pakjes van buren hier liggen. Dat doe je dan dus voor de buren en (inderdaad) omdat het ook vervelend is om zo’n bezorger nog een keer terug te moeten laten komen (kost tijd, maar ook rijdtijd, slechter voor het milieu etc).

Dat werkt logischerwijs niet overal zo. En niet bij iedereen. Als je door omstandigheden vaak thuis bent dan kan het zijn dat je het centrale aanbelpunt voor een bezorger wordt. Als je dan bv thuis bent met jonge kinderen of omdat je ziek bent, dan is iedere keer de deurbel niet fijn (ja, die kun je uitzetten).
Maar los daarvan, het wordt natuurlijk anders als een commercieel bedrijf een sociaal proces tot onderdeel van zijn bedrijfsstrategie gaat maken. En dan pogingen lijkt te gaan doen om het asociaal te laten lijken als je geen pakjes aan wilt nemen.
Twitter is dan al helemaal geen geschikt platform om dat te proberen, want als je érgens kunt rekenen op veel negatieve reacties, dan is het daar wel.

Maar waar ik eigenlijk het hardste om moet lachen is dat beeld dat ik dan in mijn hoofd krijg van een sjieke vergaderkamer bij PostNL waar een aantal dames en heren in (mantel-)pak serieus een nieuwe marketingcampagne zitten te bedenken die “leuk” en “spontaan” is en die het merk PostNL weer midden in de samenleving zal plaatsen (ik verzin zo maar even wat doelen van zo’n campagne). En dat ze dan dit verzinnen. Heerlijk.

Daarnaast blijf ik het natuurlijk interessant vinden om te zien hoe dit hele concept van online bestelling zich ontwikkeld. Ik ben razend benieuwd naar het antwoord op de vraag hoe we een duurzame nieuwe situatie kunnen vinden die beter dan nu gebruik maakt van technologie als het gaat om die laatste kilometer van afleveren maar ook past bij de veranderende wensen van klanten, die het soms zelf, soms samen willen regelen, die afleveren aan de deur niet altijd noodzakelijk vinden, maar waarbij je dan andere (veilige) plekken moet kunnen bieden etc.
Dat zal dan ook wel weer afhankelijk zijn van wát je besteld (hoe groot, zwaar, bederfelijk of niet etc.)
Kortom, het systeem nu is antiek. Een ding is zeker, over vijf tot tien jaar ziet het er heel anders uit. Wellicht ook met heel andere spelers. Ik hoop dat ik dan wel nog zo’n goede buren heb! 😉

Deel dit bericht:

  5 reacties aan “Grappig: PostNL heeft #GoedeBuur actie”

Reacties (2) Trackbacks (3)
  1. Over 10 jaar hoop ik naast jou te wonen. Weet ik zeker dat ik fijne buren heb, en lachen we samen over ons voorstellen hoe ze bij Post.nl rond de tafel zitten en een campagne bedenken 🙂
    Dank voor je mooie blog. En vooral zó waar en zó eens! “You make my day” zogezegd. Wij hebben ook buren. De hebben de hele nacht met een verrijker (machine) een bestaande graskuil leeggehaald en naar huis gereden met kiepwagens… Vanaf ons erf dus.. In de nacht dus… Waarin ik hoor te slapen dus…
    Dus fijn even te glimlachen om je blog.
    Goed weekend!

  2. Leuk. Ik moest gelijk ook denken aan auto’s waarin ze nu inbouwen dat je die als pakket-aflever-station kunt gebruiken (https://www.google.nl/search?q=In-car+Delivery&source=lnt , ik kan me niet voorstellen dat dat een grote vlucht gaat nemen), Wallmart die nu aanbiedt je boodschappen zelfs in je koelkast af te leveren ( http://www.inoreader.com/article/3a9c6e7eaad1e97d-video-wallmart-bezorgt-boodschappen-in-de-koelkasten-van-klanten ) en natuurlijk benieuwd naar de rol van drones voor die last mile… (geen probleem voor die dingen om ’s avonds af te leveren enzo).

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.