aug 302016
 

EKSTERDrie verschillende koppen boven berichten:

Utrechtse promovendi ontwikkelen succesvolle lesmethode voor schrijfvaardigheid”

Persbericht NRO: Tekster leert basisscholieren beter schrijven

Schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit

En toch gaan ze alle drie over hetzelfde promotieonderzoek van Monica Koster en Renske Bouwer  van het Utrecht Institute of Linguistics OTS. Via de eerste link, van de Universiteit Utrecht kun je het proefschrift zelf ook downloaden. Het tweede bericht, op de site van Pedro De Bruyckere maakte melding van onderstaand filmpje. En de derde kop? Tja, die komt van de site van het Eindhovens Dagblad, maar komt dus ook gewoon voor bij BN DeStem en volgens Google bij o.a. Trouw, Volkskrant en het AD, maar als ik doorklik op die links, dan is het bericht daar niet meer te vinden.

Waarom een bericht over schrijfvaardigheid? Voor een groot deel vanwege de kop op de site van het ED. Toegegeven, die negatieve framing daar zorgde er mede ook voor dat ik het bericht las. En daarna zelf maar ging zoeken naar het onderzoek. Vooral ook omdat de afbeelding bij het bericht: een hand, met een potlood boven een vel lijntjes papier de indruk wekt dat het ging om iets waar al langer discussie over bestaat: hoe belangrijk is het dat kinderen met een pen/potlood leren schrijven op school (versus: typen op een toetsenbord of op een tablet)?

Lees je de andere twee berichten dan wordt al heel snel duidelijk dat “schrijfvaardigheid” hier zich zeker niet beperkt tot het een of het ander. Alleen al het ezelsbruggetje EKSTER (Eerst nadenken, Kiezen en ordenen, Schrijven, Teruglezen, Evalueren, Reviseren) maakt al duidelijk dat zelfs als je “Schrijven” vervangt voor “Typen” (goed, dan is de afkorting niet meer zo mooi), het hier ook echt wel gaat om een vaardigheid die kinderen, leerlingen, volwassen heel hard nodig hebben. En dat maakt dit een relevant onderzoek voor iedereen.

p.s. bloggers die ’s ochtends voor 7 uur, tijdens het ontbijt snel berichtjes typen slaan, houden zich niet altijd aan EKSTER, soms ben ik nog aan het nadenken terwijl ik al aan het typen ben, of gaat het teruglezen wat snel, maar ook bij een blogpost geldt de vuistregel wel degelijk!

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “Hoe staat het nou eigenlijk met de schrijfvaardigheid van leerlingen?”

Reacties (1)
  1. Ook RTL Nieuws richt zicht alleen op het probleem: http://www.rtlnieuws.nl/gezin/kinderen-schrijven-slecht-op-basisschool
    Maar ja, als je je nieuwszender baseert op een krantenartikel dat al niet verder gaat i.p.v. de oorspronkelijke bron of zelfs maar het oorspronkelijke persbericht …

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.