mrt 012016
 

ALT_2015De Britse Association for Learning Technology, beter bekend als gewoon ALT heeft vandaag de resultaten van haar tweede “Anual Survey” op het gebied van leertechnologie gepubliceerd.

Mooi is dat ze niet alleen het rapport, maar ook de bijbehorende data en grafieken (in anonieme vorm) beschikbaar stellen via deze repository-pagina. Niet alleen voegt dat een laag transparantie toe aan het rapport, het maakt het ook mogelijk om waar mogelijk andere deel-analyses uit te voeren dan in het rapport voor komen.

Nou is het rapport primair natuurlijk op de doelgroep van de ALT gericht, en daarmee voor een deel specifiek voor het Verenigd Koninkrijk. maar dat betekent niet dat we er in Nederland niets aan hebben.20160301_163711000_iOS

Bijvoorbeeld als het gaat over het belang van onderwerpen waar de invullers het afgelopen jaar veel mee te maken hebben gehad. De keuze van de grafiekvorm daarbij is overigens wat apart. Antwoorden in de onbelangrijk / heel onbelangrijk categorie komen links in het rood en met negatieve percentages. De belangrijke en heel belangrijke komen rechts in het groen met positieve percentages. De neutrale categorie wordt in het grijs weergegeven met de helft links en de helft rechts van de nullijn. Het geeft op zich wel weer een grafiek die visueel duidelijk is, maar toch.

Hoe dan ook, opvallend is dat Contentbeheersystemen en leeromgevingen hoog scoren, elektronische toetssystemen eveneens. Maar One-to-one device initiatieven schoren weer heel laag. Grootste stijger is “Data and Analytics (inc. Learning Analytics) en ook Digital and Open Badges en Assistive Technologies (al hoop ik dat iedereen daar een duidelijk beeld bij heeft gehad bij het invullen van de vragenlijst) stijgen flink.

De woordencloud met andere technologieën die genoemd werden en die niet in het aangeleverde lijstje stonden:

20160301_164208000_iOS

laat zien dat het maken van zulke lijstjes een moeilijke klus blijft. Want Virtual Reality, App development, Wearable Technology, Augmented Reality, Staff skills development, zijn toch niet de minste om niet in je lijst te hebben staan.

Nog een aardige om naar te kijken is de tabel met de vraag wat/wie de belangrijkste enablers/drivers (motivatie/stimulans) zijn om leertechnologie te gebruiken:

20160301_191212000_iOS

Ook in het Verenigd Koninkrijk staan studenten/lerenden op nummer 1 als het gaat om het stimuleren van gebruik van leertechnologie, gevolgd door kennis/expertise van collega’s en hun betrokkenheid.

Het rapport bevat ook een aantal kengetallen over de mensen die de vragenlijst ingevuld hebben. Die zijn meer relevant voor vergelijkbare organisaties, zoals SURF, Kennisnet of de VOR. Maar ook gewoon zinvolle achtergrondinfo bij de vragenlijst. Want dit is “natuurlijk” geen dwarsdoorsnede van de docentenpopulatie in het Verenigd Koninkrijk. De ALT richt zich op onderwijstechnologen, mensen die met leren met ict bezig zijn. De woordwolk laat zien dat er ook de nodige docenten bij de invullers zitten, maar ook dat zijn niet de gemiddelde docenten. Daar ging het ook niet om, het is een beeld vanuit de achterban  van ALT (is wat ruimer dan alleen ALT leden, maar wel de ALT doelgroep) en heeft daarmee zijn waarde.

 

 

Deel dit bericht:

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.