- Quicknotes Bett 2016
- Quicknote 3DKanjers
- Quicknote: WizeFloor
- Quicknote: BBC Micro Bit
- Quicknote: Google Expeditions
- Quicknote: Plotagon Education
- Quicknote: HP Sprout Pro
- Quicknote Dash & Dot
- Quicknote Microsoft Continuum
- Quicknote: STEM in Action
- Quicknote: Flash Stick
- Quicknote: Raspberry Pi All-in-one
- Quicknote: einstein
- Bett 2016 Wrap-up
Plotagon is een tool waarmee je leerlingen en studenten aan de slag kunt laten gaan met storytelling in de vorm van animaties. Ik heb een uitgebreide demo van de omgeving gehad gegeven door Klas Holmlund, head of community waarvan je de avatar hier links zien en aan de hand waarvan je hem zeker ook zou herkennen als je hem op straat tegen zou komen.
Plotagon is een omgeving die je gratis kunt downloaden voor PC, MAC, iPhone of iPad en waarbij het resultaat een geanimeerde video is, maar waarbij het verhaal centraal staat. Je begint met het kiezen van een locatie en karakters (die je zelf kunt maken/aanpassen) maar begint dan het verhaal, de dialoog, te typen. De animaties worden dan voor je gemaakt. Daar is de omgeving, van wat ik zo zag, heel goed in. Je kunt emoties kiezen en die worden dan weergegeven. Jij concentreert je op het verhaal, de software maakt er een gelikt uitziende animatie van die je op elk moment in het ontwerpproces kunt afspelen.
Er zit een tekst naar spraak engine in, dus de karakters hebben meteen een stem, maar je kunt ook je eigen teksten inspreken. Doel is om de leerlingen met het verhaal aan de slag te laten gaan, de omgeving richt zich dus niet op het zelf laten vormgeven. Er wordt gewerkt met een abonnementsmodel voor leerkrachten, voor 50 GBP (normaal 70 GBP) per jaar heb je 1 docentaccount en 30 leerlingaccounts. Daarmee kun je de leerlingen de video’s die ze maken ook laten delen in een besloten omgeving voor de klas zodat je ze veilig kunt laten oefenen. Voor “gewone” gebruikers is het zo dat ze een deel van de resources (locaties etc) gratis krijgen en de rest er bij moeten kopen.
Klas Holmlund gaf aan dat hij gemerkt hadden dat leerlingen vaak een groeimodel doormaakten waarbij ze eerst vooral veel “F* this en F* that” gebruikten in een filmpje, dan “F* this en F* that” met verschillende scenes (dus aan de slag gingen met de mogelijkheden van de omgeving en daarna gewoon serieus met het verhaal aan de slag gingen. Grappig was ook dat ze oorspronkelijk getracht hadden om de karakters zo levensecht mogelijk te maken maar dat ook zij te maken kregen met het uncanny valley probleem te maken kregen.
De omgeving is nog flink in ontwikkeling. Ze beginnen gebruikers te trekken en zien nu dat er ook voor de openbare omgeving meer moderatie nodig is. Zaken als het backuppen van de bronbestanden van de verhalen die je op je iPad maakt zijn nog niet geregeld etc.
Interessant vind ik echter de link tussen het verhaal en de toch mooie video. Qua gebruik lijkt het me heel laagdrempelig en qua kosten heel betaalbaar ook als je er als leerkracht niet heel vaak gebruik van maakt. En natuurlijk kun je het ook als docent gebruiken om instructies te maken terwijl je niet met je hoofd zelf in beeld wil.
Jammer is dat ik de video’s niet kan embedden. Dat is voor wat betreft afschermen van toegang gemakkelijker neem ik aan, maar voor het delen niet handig.
BETT2016 Quicknote: Storytelling with animations using Plotagon Education https://t.co/f0KkhFt6Kc @PlotagonEdu #bett2016