Internet of Things via JavaScript: Espruino en Tessel 2

espruino_picoAls je het hebt over kleine, betaalbare apparaten waarmee je zelf of studenten/leerlingen aan de slag kunnen gaan als het gaat om het bouwen van robots, aansluiten en uitlezen van sensoren, programmeren, spelen etc. dan komen er twee merken bijna direct voorbij: Arduino en Raspberry Pi. Voor een uitgebreid overzicht van de verschillen tussen die twee, zie dit filmpje, de hele korte samenvatting: de Raspberry Pi is meer een kleine, compacte computer, dus compleet met een grafische interface zoals je dat van Windows of een Mac kent. Maar anders dan je Windows-laptop heeft de Raspberry Pi ook pinnen op het moederbord zitten waar je bijvoorbeeld de aansturing van een motor van een robot mee kunt regelen etc. Een Arduino heeft geen eigen grafische interface, die sluit je aan op een computer (Windows, Mac, Linux, of een Raspberry Pi). De Arduino gebruikt minder stroom en de programmacode wordt opgeslagen in het ingebouwde geheugen en heeft geen SD-kaartje of harde schijf nodig om te werken.

Via dit bericht over het installeren van de Chromium browser op een Raspberry Pi (op zich al interessant) kwam ik bij twee apparaatjes die elk hun eigen interessante eigenschappen hebben en (voornamelijk) als alternatief voor een Arduino gezien kunnen worden: Espruino en Tessel 2

pi_plus_espruino_smallEspruino

De Espruino is er in twee uitvoeringen, hierboven zie je de pico uitvoering. En zelfs die wordt dan weer in twee uitvoeringen verkocht: eentje met de pinnen er al aan (de rechter) of zonder pinnen (links in de afbeelding). Beetje afhankelijk van wat je er mee wilt doen: in een breadboard prikken of direct ergens op solderen. De pico heeft een USB-aansluiting en prik je dus rechtstreeks in een computer. Dat kan een Raspberry Pi zijn zoals je op de afbeelding hiernaast kunt zien en dan heb je een heel compacte set om mee aan de slag te gaan.

Programmeren van de Espruino kan namelijk via een Chromium App op de Raspberry Pi zelf. In de App heb je dan een soort Scratch-achtige grafische omgeving voor het maken van scripts voor de Espruino. Je hoeft, met uitzondering wellicht van de benodigde drivers, geen software te installeren voor de Espruino.

Op de website van Espuino zijn heel veel voorbeelden te vinden. Qua complexiteit lijkt me dit iets voor studenten die ook met een Adruino aan de slag zouden kunnen gaan, dus zeker niet voor de allerjongsten (lijkt. mij).

Tessel 2

De Tessel 2 is er alleen in een “grote” versie. Ook deze werkt (o.a.) op JavaScript. De grotere afmetingen van de Tessel 2 komt voor een deel door de twee connectoren voor module-interfaces. Daar waar de Espruino namelijk uit gaan van standaard onderdelen die je gewoon los koopt, zijn er voor de Tessel 2 aparte modules beschikbaar. Bijvoorbeeld voor het toevoegen van een camera, het aansturen van een servo-motor, het lezen van rfid-chips, een thermometer, etc.

De Tessel 2 heeft overigens meer geheugen dan de Espuino, daarnaast een tweetal USB-poorten en ingebouwde wifi. Het is daarmee meer een kruising tussen een Arduino en een Raspberry Pi. Ook hier zul je een aparte computer nodig hebben om de Tessel 2 te programmeren, maar de modules zouden het voor beginnende tinkeraars eenvoudiger moeten maken om de Tessel 2 uit te breiden. Ook nu wellicht nog niet iets voor groep 7/8 van de basisschool, maar wellicht wel voor het mbo of bovenbouw vo?