jul 172015
 

van_den_Akker Via het weblog van het BlendedLab is gisteren het document “Blended learning voor het educatieve domein: didactisch concept” (PDF, 1,7MB) gepubliceerd. Op het document staat “Over implementatie van een didactisch concept vormgegeven vanuit het perspectief van blended learning” in het blog staat “In het didactisch concept beschrijven we – op generiek niveau – op welke manier we de leeromgevingen van de verschillende opleidingen in het educatieve domein kunnen inrichten”.

In het document wordt aan de hand van het spinnenwebmodel van Van den Akker (zie ook de afbeelding bij het bericht) de leeromgeving ontworpen. De metafoor van het spinnenweb onderstreept daarbij het kwetsbare karakter van zo’n ontwerp. Spinnenwebben zijn namelijk enigszins flexibel maar zullen toch scheuren als er te hard en eenzijdig aan bepaalde draden getrokken wordt zonder dat de andere draden meebewegen.

En eigenlijk is “ontwerpen” daarbij een te groot woord. De auteurs hebben het over het beschrijven op “generiek niveau” en wat ze daarmee bedoelen is dat ze aangeven welke concepten, ideeën, modellen en uitgangspunten ze willen gaan hanteren bij het daadwerkelijke ontwerpen van de leeromgeving.
Ik ben benieuwd hoe/of ze dat gaat lukken. Het zou heel knap zijn als het lukt, maar tijdens de implementatie is het haast ook onvermijdelijk dat het links en recht gaat knellen. Gewoon omdat de praktijk niet altijd helemaal overeenkomt met de theorie. En dan is het de kunst om je didactische concept mee te laten groeien met die werkelijkheid in plaats van de werkelijkheid in je concept te proberen te proppen.
Dat zal gaan blijken.

Super is in ieder geval dat ze het delen met de rest van de wereld. Gezien het aantal collega’s in het land dat bezig is met blended learning is het daarom een leestip. Niet om als kookboek te gebruiken, maar als voorbeeld van een gekozen richting en als mogelijkheid voor een ontwerprichting die je zelf kunt gebruiken.

Deel dit bericht:

  7 reacties aan “Leestip: Blended learning voor het educatieve domein: didactisch concept”

Reacties (2) Trackbacks (5)
  1. Ga het meteen toevoegen aan onze BoK.

  2. Of het gaat lukken, vinden wij zelf ook spannend. Zeker de mate waarin we toch een lijn duiden en tegelijkertijd de professionele ruimte voor een docent willen bieden. We gaan (en zijn) er mee aan de slag.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.