EMMA Summer School dag 4

20150709_112620 De vierde dag van de Sumerschool stond in het teken van Learning Analytics. De ochtend begon met een korte toelichting van Rebecca Ferguson van de OU UK. Ze gaf een overzicht van Learning Analytics voor de mensen die er nog geen idee van hadden en het was sowieso een aardige herhaling om helder te krijgen hoe zij er tegenaan kijken.
De presentatie is online na te lezen.

Na het eerste half uur gingen we zelf aan de slag. Dat deden we op basis van een MOOC op Futurelearn over grond. Ze kon er namelijk (terecht!) vanuit gaan dat er geen grote verschillen in voorkennis op dat gebied in de groep aanwezig waren. Een heel geldige veronderstelling.


In het tweede deel was het onze taak om aan de hand van de leerdoelen na te denken over vragen die vanuit de Learning Analytics zou willen stellen en welke data die je nodig hebt bij het beantwoorden van die vragen.
MOOC_Planner_Analytics

Het was een zinvolle oefening, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik bij de vragen zoals Rebecca ze in haar voorbeeld noemde (zie foto boven bij het bericht) ook nog wel wat vragen had. Grappig was sowieso dat we vandaag nóg maar weer eens een learning design model voor zagen komen, in dit geval dat van de OU UK. We gaan de ochtendsessie van morgen gebruiken om met Olga Firssova van de OU NL ze naast elkaar te leggen.

2015-07-09 12.04.37

Was het verhaal van Rebecca “algemeen”, d.w.z. niet specifiek voor het EMMA-platform, het verhaal van Maka Eradze, Chiara Ferrari en Eleonora Pantò ging specifiek in op de EMMA-omgeving. De presentatie staat helaas nog niet op de site (komt wel nog), ik had graag een paar afbeeldingen met de werking van het tracking-meganisme hier in de blogpost opgenomen. Uitdaging voor het team: de video’s staan allemaal op YouTube, daar kun je niet gemakkelijk de statistics van verwerken in de rest van je data.

In het middagdeel hebben we mee nagedacht over de verschillende stappen/fasen bij het aan de slag gaan met een MOOC bij EMMA. Grappig daarbij is dat “Production” maar 1 blokje is in het geheel. Nou hebben we de afgelopen dagen voldoende tijd besteedt aan dit blokje om te weten dat ze daarmee zeker niet bedoelen dat dit maar heel weinig werk is, maar het is dus goed om je te realiseren dat ook dat maar een stukje van de hele legpuzzel is. 2015-07-09 17.21.41

En het was ook nu duidelijk dat EMMA een lopend project is en de summer school ook een beetje krijgen en geven is. D.w.z. het team is op zoek naar input bij de verschillende stappen, is nog druk bezig met het in de lucht krijgen van de hele organisatie en ondersteuning etc.
Dat is niet erg. De summer school is zeker ook niet geprijsd als een commerciële cursus. En de onderlinge contacten met mensen die hier net zo hard mee bezig zijn, zijn heel wat waard. Wat me wel een beetje zorgen baart is dat de EMMA website voor een neutrale buitenstaander uitziet als een site als Futurelearn of Canvas. Een deelnemer aan een MOOC op het EMMA platform zal dan ook verwachten dat alles vlotjes en probleemloos verloopt. Dus het mag eigenlijk niet mis gaan. Een stevige uitdaging dus voor het team van het EMMA.

 

 

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

EMMA Summer school MOOCs dag 4 http://t.co/sVHPGaRn0K