EMMA Summer School dag 1

 Gepubliceerd door om 23:30  Leertechnologie, Onderwijs
jul 062015
 

old_meets_new Voor wie zich afvroeg of er hier in Italië ook gewerkt wordt: het is nu 23:00 uur (geweest) en ik zit op mijn kamer met mijn laptop, via een supertrage wifi-verbinding, een verslag van de eerste dag te typen…

Dag 1, de dag van de opening van de Summer School, die gezamenlijk georganiseerd wordt door EMMA, samen met Federica Weblearning platform en de European Association for Technology Enhanced Learning (JTEL). De plenaire sessies zijn gezamenlijk tussen EMMA en JTEL, daarnaast hebben beiden over de vijf dagen verspreid eigen sessies.

De keynote werd verzorgd door Larry Cooperman, een prima spreker. Helaas had de microfooninstallatie de hele dag kuren. Dat betekende dat om de zin van Larry het geluid wel versterkt werd en dan weer niet. En dat maakte het luisteren wat moeilijker. Jammer, want Larry had een aantal interessante punten. Zoals de opmerking dat we weliswaar heel veel dat bijhouden over gebruikers van MOOCs, maar dat we daar eigenlijk nog maar heel weinig mee kunnen, mogelijk omdat het niet de juiste data is.
Ook gaf hij nog maar eens aan dat MOOCs niet echt bijdragen aan het oplossen van sociale problemen omdat ze gebruikt worden door mensen die toch al een goede opleiding hebben.
Daarnaast is bij het ontwerp van veel MOOCs is onvoldoende gekeken naar wat we al wisten van leren en doceren uit het verleden. Zo blijken bij het gebruik van “peer-led study groups” minderheden en vrouwen het beter te doen dan anderen. Als is de keerzijde dat hoe meer je een MOOC baseert op peer review, hoe lager de completion rate is (maar is dat een goede metric?).

Kortom, eentje om de dia’s zodra die online komen nogmaals van door te lezen.

In de plenaire sessie erna ging het wat mij betreft té veel over het belang van de interface. En hoewel Mauro Calise van de University of Naples Federico II (UNINA) niet helemaal ongelijk had, is het maar de vraag of de door hem gesignaleerde problemen met interfaces opgelost worden binnen Federica, maar net zo goed kunnen die problemen omgezet worden in voordelen.

En hoewel ik het met lang niet alles wat António Teixeira vertelde over “MOOC pedagogies (xMOOCs, cMOOCs and iMOOCs)”, zijn ook zijn dia’s om op te zoeken voor een aantal rijtjes en overzichten.

Tussen de plenaire sessies hadden we een eerste EMMA-specifieke sessie. Daarin stelden we on aan elkaar voor en vertelde iedereen wat hij/zij uit de week wilde halen. Zinvol.
Idem voor de laatste sessie waarbij we eindelijk aan de slag gingen met het ontwikkelen van een MOOC. In groepjes hebben we een start gemaakt met het ontwerpen van onze MOOC “Blended Learning voor hoger onderwijs docenten”. Op de foto zie je het resultaat. Heel zinvol al moeten we morgen toch maar weer digitaal gaan werken, kan ik het ook gemakkelijker hier delen.
Maar het was duidelijk dat de twee EMMA-specifieke sessies van vandaag waar we zelf bezig waren het meest aansluiten bij wat mijn verwachtingen voor de week waren. Veel beter dan het nog een keer discussiëren over definities van MOOCs.
Aangezien we morgen alleen maar EMMA-specifieke sessies hebben, komt dat wel goed denk ik.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “EMMA Summer School dag 1”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.