jun 012015
 

2015-05-31 15.38.34Het is een spel dat al een paar jaar bestaat, maar waarschijnlijk was het dit weekend tijdelijk gratis en kwam ik het daarom toevallig tegen voor op mijn iPad mini: SimpleRockets (er zijn ook versies voor PC en Android).

Het concept is inderdaad simpel: bouw een raket en vervul de opdrachten. Die beginnen eenvoudig met het ‘gewoon’ los komen van de aarde, daarna wordt het wat ingewikkelder en moet je een stationaire baan om de aarde heen tot stand brengen, dan een keer datzelfde maar met een begrensde hoeveelheid brandstof. Je moet richting de maan en daar een baan omheen krijgen etc.

Heel aardig daarbij is dat er heel wat principes en termen (zoals apofocus en perifocus) voorbij komen die een aardig inzicht geven in bij wat er daadwerkelijk komt kijken bij het de lucht / ruimte inbrengen van een raket. Tenminste dat denk ik. Want zeker weten doe ik het niet. Ik moest meteen aan de blogpost bij het iXperium (en kijk zeker ook even naar het bijbehorend artikel van Hirsh-Pasek et. al) die ik gelezen had na het downloaden van het trendrapport waar ik gisteren over schreef. Is dit een educatieve game?

2015-05-31 13.21.11 2015-05-31 13.31.53  2015-05-31 15.18.24 2015-05-31 15.38.18

In de blogpost gaat het om vier eisen die je kunt stellen:

  1. De app moet ‘mind-on’ en niet ‘mind-off’ zijn – Aan de eis dat er actief gewerkt moet worden aan problemen en mogelijke oplossingen lijkt me hier wel voldaan.
  2. De app moet zorgen voor betrokkenheid en niet voor afleiding
    Veel toeters en bellen zijn er niet in de ‘standaard’ omgeving van de app. Natuurlijk, je kunt met skins aan de slag en zo, maar voor het overige is de app to the point.
  3. De app moet betekenisvol leren tot stand brengen
    De app is weliswaar in verschillende stappen opgebouwd, maar er wordt nergens echt duidelijk gemaakt waarom het relevant is om e.e.a. te leren, er wordt geen link gelegd met andere ervaringen en eigenlijk weet ik niet eens zeker dat het geleerde echt realistisch is. Wellicht leer ik mezelf wel onjuiste concepten aan.
  4. Sociale interactie via de app stimuleert het leren
    Vanuit de app kun je naar een online forum / community doorklikken, maar er vindt geen sociale interactie plaats vanuit de app naar mij als speler / lerende.

Ik denk dat de conclusie op zijn plek is dat het geen educatieve game is. Maar dat betekent niet dat je hem niet zo zou kunnen inzetten. Alleen heb je dan wel wat externe hulp nodig. En het grappige / vreemde / aparte ook bij dit spel is dat je daarvoor niet bij de makers zelf moet zijn, maar op diverse plekken op internet.

Zo kun je op YouTube veel filmpjes vinden van missies die uitgevoerd zijn door anderen. Zoals deze reis naar de maan (Smoon) en terug naar aarde (Smearth):

Of nog wat verder, naar mars (Smars) met een rover op je raket (die overigens niet zo lang succesvol rond rijdt als de echte rover):

Er zijn cheats en walkthroughs en natuurlijk is er een wiki en soms is een reis niet als video maar als foto’s opgeslagen. En uiteraard ben ik ook niet de eerste die nadenkt over educatief gebruik van de game, zie ook de ervaringen van anderen op deze pagina.

Maar is dat eigenlijk niet zo bij veel van dit soort apps? En is het niet juist een teken van de flexibiliteit die geboden wordt? Ook op educatief vlak gezien? Immers, als alles al door de leverancier dichtgetimmerd is dan is de kans groot dat de ontwikkelkosten te hoog worden en dan veronderstel je dat je als ontwikkelaar alle gebruiksscenario’s kunt overzien. Doen ze bij andere onderwijskundige tools ook lang niet altijd.

 

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “SimpleRocket – een heel leerzaam spel, maar hoe leer je het?”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.