mei 262014
 

Het is een voorbeeld dat ik vaker gehoord heb als het ging over MOOCs en Online Onderwijs: Second Life.
Want immers, waren we daar niet ook allemaal achteraan gerend? Hadden we daar niet ook allemaal heel veel geld in gestoken? En had het (ook) niet helemaal niets opgeleverd uiteindelijk?

Klopt. Voor een deel. Ten eerste kun je niet elke ontwikkeling afwachten en pas starten met leren en investeren als blijkt dat het wél een belangrijke en blijvende ontwikkeling blijkt. En ten tweede is, tegen alle verwachtingen in wellicht, Second Life nog steeds niet helemaal dood.

En wat al een tijdje duidelijk was, maar nu zelfs de Volkskrant wist te halen, is dat je de Oculus Rift (de VR-bril die tegenwoordig van Facebook is) kunt gebruiken in combinatie met Second Life. In het filmpje hierboven zie je een uitleg van de viewer, hier zie je nog een handson voorbeeld.
Anderhalf jaar geleden, toen de Oculus Rift nog een Kickstarter project was, waren niet alle Second Life fans/gebruikers er van overtuigd dat er vraag naar zou zijn.

De volgende technische stap is natuurlijk het koppelen van een Kinect en de mogelijkheid om de muis en het toetsenbord helemaal los te laten. Dat komt er ook nog aan.
Gaan virtuele werelden dan nu wél het onderwijs radicaal veranderen? Nee hoor, niet vanzelf. ICT alleen kan dat niet. Het is afhankelijk van wat wij er mee doen!

Toch maar eens kijken of ik een Oculus Rift kan regelen voor een korte test…

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Klaar voor de 2e hype-golf: Second Life en Oculus Rift”

Reacties (1) Trackbacks (2)
  1. Het is leuk hoor! Zie het VRRRoom project van de faculteit ICT Zuyd http://2bejammed.org/?s=Vrrroom 😉

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.