Spelen met de Arduino

 Gepubliceerd door om 21:29  Arduino, Onderwijs
mei 152014
 

ArduinoAfgelopen week heb ik aan een groepje van zes plusklas leerlingen uit groep 8 uitleg mogen geven over de Arduino. En natuurlijk niet alleen uitleg, ze mochten er zelf mee aan de slag. Ik had een aantal voorbeeld-schakelingen gemaakt die ze stap voor stap mochten nabouwen.

Het was spannend want ik had geen idee van het niveau dat ze aan zouden kunnen. Ik wist dat ze nog niet eerder met een Arduino gewerkt hadden, nog niet met variabelen gerekend hadden (X en Y en zo), programmeren waarschijnlijk ook geen van allen. Maar ja, het waren plusklassers en groep 8, dus ik wilde ook voorkomen dat ze zich zouden vervelen.

Gelukkig waren ze meteen heel enthousiast over die kleine programmeerbare lichtschakelaar (zoals ik de Arduino maar even uitgelegd had). Ik had de instructie als volgt opgebouwd:

  1. Maken van een blink script
  2. Maken van een morse-code script dat SOS signaleerde
  3. Maken van een morse-code script dat SOS signaleerde + audio
  4. Maken van een verkeerslicht

De reden hiervoor was dat #1 (blink) heel eenvoudig is qua script en qua schakeling.  Bij #2, de morse code hoefden ze de schakeling niet aan te passen, alleen de programmacode. Bij #3 voegen ze de buzzer toe en een paar regels code.

Het maken van #4 is de einduitdaging. Daarbij moeten ze 3 (alleen auto) of zelfs 5 (auto + voetganger) LEDs gebruiken. Voor alle vier de opdrachten had ik overigens werkende voorbeelden bij me van het eindresultaat zodat het ook meteen tastbaar voor hen was.

In de 1 uur en 45 minuten die ik in de eerste sessie had, heb ik de basisbeginselen uitgelegd en hebben ze de eerste twee schakelingen gemaakt. Tot hun verdriet nog zónder geluid, maar daar mogen ze (weten ze) de tweede sessie mee aan de slag.

Vanavond heb ik nog wat nieuwe voorbeelden voor de tweede sessie zitten bouwen. Niet om hen na te laten bouwen, daar zijn 2 uur te kort voor, maar als demo van wat heel eenvoudig kan.
Het ene is een “muziekinstrument” op basis van een buzzer en een lichtgevoelige weerstand. Met een paar draadjes en een paar regels code bouw je de schakeling waarbij de toon afhankelijk is van de hoeveelheid licht:

Mijn oudste dochter amuseerde zich hier met de dimmerknop van het licht boven de tafel. 🙂
In het filmpje zie je de eenvoud van de code.

Een tweede demo is die van de NeoPixel, een ring van (in dit geval) 12 LEDs die individueel aan te sturen zijn qua licht en intensiteit. Moor is dat waar bij het stoplicht, elke LED individueel verbonden moet worden met de Arduino, er hier maar één datakabel nodig is om de LEDs aan te sturen.

Het laatste filmpje vroeg er gewoon om. Hier heb ik 2 Arduino’s gebruikt. De ene met de NeoPixel, de andere met het muziekinstrument. De lichtintensiteit van het licht dat de ene produceert wordt door de ander omgezet in geluid.

Klinkt natuurlijk als niks en gaat helemaal nergens over, maar gezien de reacties afgelopen week op een enkele knipperende LED (wel door hen aangestuurd), hoef ik het niet veel complexer te maken.

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Spelen met de Arduino”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.