apr 102014
 

Charly_NAO Vandaag vond in Eindhoven de tweede editie van het Fontys Docentevent plaats. Een evenement voor en door docenten. Het was dan ook mooi om te zien dat toen Jan Welmers van het CvB in de afsluiting aan de zaal vroeg wie er docent was, toch zeker 90% van de handen de lucht in ging.

2014-04-10 15.10.14 Vorig jaar was voor de afdeling waar ik werk, het docentevent het eerste grote evenement dat we met onze eigen streamingset ondersteund hebben, dit jaar hebben we de samenwerking gezocht met collega’s binnen Fontys. En zo waren we vandaag met 3 Mediasite sets, 10 camera’s en 11 collega’s (collega nummer 12 was de avond vooraf onverwacht uitgevallen met een gescheurde achillespees) van 5 verschillende Fontys onderdelen in de weer om het docentevent in beeld te brengen. En hoewel er ongetwijfeld mensen zijn die dit lezen en zeggen “och, zoveel sets en camera’s, dat doen we dagelijks”, was het voor ons voor het eerst in deze omvang.

Daarbij is ook niet onbelangrijk om je te realiseren dat we geen centrale AV/Video-dienst hebben die zoiets doet en geen gebruik maakten van externe inhuur.

Waar bestond de setup vandaag uit?

  • 2014-04-10 16.06.29In de centrale zaal, daar waar de opening, keynote, het paneldebat en de afsluiting plaats vonden, stond één set met 4 camera’s, een indrukwekkend audiopaneel en 3 mensen bediening.
  • In één van de ruimten voor de parallelsessies (er waren er 20 tegelijkertijd, die allemaal opnemen gaat voorlopig nog niet lukken) stond een set met één camera en 2 mensen bediening.
  • Op de informatiemarkt stond een set met daar aan, direct en indirect verbonden 5 camera’s. Deze set kan er overigens maximaal 8 aan. Dus er was nog ruimte voor uitbreiding. Die set werd nu bediend door 1 persoon, met 3 personen die afwisselend een camera bedienden, 2 personen die interviews deden.

2014-04-10 15.10.14Ik was vandaag een van de mensen die interviews afnam met standhouders op de informatiemarkt en letterlijk iedereen anders die we gek genoeg kregen om iets voor onze camera’s te vertellen. Daarbij hadden we globaal gezien twee verschillende opties:

  1. In de ruimte van de informatiemarkt waar de set stond opgesteld, stond ook een vaste camera. Tijdens de pauzes was het lekker druk op de markt en konden we daar mensen voor de camera halen om live in de livestream met hen een kort gesprek te hebben.
  2. Daarnaast gingen we er met een losse camera steeds in duo’s op uit (dus 1 interviewer en 1 cameraman) om mensen te interviewen. Die vonden we in de hal, op andere plekken in het gebouw, standhouders in de informatiemarkt bij hun standje etc.
    Die interviews konden niet meteen live gestreamed worden omdat we nog geen draadloze HD-camera’s hebben (is wel iets voor op het verlanglijstje natuurlijk!). We maakten die interviews offline en zorgden er dan voor dat we snel terug gingen met het SD-kaartje met dan steeds een stuk of 4-5 interviews. Die opnames werden dan ter plekke in de livestream gemixed. Op die manier probeerden we de livestream te vullen met zo veel mogelijk korte inzichtjes in wat de aanwezigen bezig hield. Een lekker hectische bedoeling, maar ook eentje die steeds soepelder verliep. Ik ben de tel kwijt geraakt van het aantal mensen dat we voor de camera gehad hebben.

2014-04-10 14.27.00 Tja, en het leukste interview van de dag? Dat moet dan toch het korte interview met de NAO robot Charlie zijn geweest. Ik moest er helemaal voor op de grond gaan liggen en langer dan drie vragen duurde het interview niet. Maar wie weet is dat volgend jaar bij het volgende Docentevent weer een stapje verder.

Net zoals ik hoop dat wij volgend jaar (of eerder?) ook weer een stapje verder zetten. Bijvoorbeeld naar ons eerste echt hybride evenement. Een evenement waarbij nog meer dan nu er iets te halen is voor de mensen op de locatie zelf (de mensen vandaag waren er niet ‘ondanks’ de livestream, die waren er om andere mensen te ontmoeten, te spreken, om met elkaar te praten) en voor mensen die er (een deel van de dag) online bij willen/kunnen zijn. Waarbij we hen er bij betrekken, mensen die er wel zijn (zoals we vandaag ook deden) ook aan het woord laten. Technisch moet het kunnen. Laten we samen praten en nadenken over welke activiteiten dan daar het beste bij/in passen.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “Livestreamen en opnemen van het Docentevent 2014”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.