Mayday – Ik heb een vraag over mijn tablet!

Amazon_Mayday De kans dat ik ooit een Amazon Kindle tablet zal kopen is heel klein. Het ecosysteem is nóg een graadje geslotener dan dat van Apple en de iPad, maar het blijkt voor een groep, met name Amerikanen, heel goed te werken. En op zich is dat ook wel te begrijpen. Je koopt een tablet waarmee je o.a. je boeken die je bij Amazon koopt kunt lezen, je kunt via Amazon Prime video’s bestellen/kijken (niet in Nederland beschikbaar). De belangrijkste apps zijn er gewoon: Skype, Evernote, Facebook, Spotify, Netflix, Pinterest, Angry Birds, ik heb geen complete lijst beschikbaar, maar het lijkt er allemaal te zijn.

En ik maakte zojuist al het voorbehoud van “met name Amerikanen” omdat Amazon, ondanks haar voorzichtige expansie over de rest van de wereld, net als Apple een bedrijf is dat nog steeds primair de thuismarkt in de VS bedient. En dat betekent dat de nieuwe Kindle tablets die het bedrijf introduceert op het moment nog niet eens in Nederland te koop zijn. En dat is dan op zich wel weer jammer, want ze bieden, wel veel functionaliteit voor hun geld. En hebben nu zelf een ingebouwde Genius Bar in de vorm van de “Mayday” knop! 😉

Kindle_Fire
Hierboven zie je een overzicht van de verschillende Kindle modellen. De Mayday functionaliteit zit ingebouwd in de nieuw HDX-modellen.
Net als zo vaak gaat het hier om “vanaf” prijzen. Als je een Kindle Fire HDX 8.9″ Tablet wilt met 32GB intern geheugen, geen advertenties (dat is bij Amazon een optie die $15 kost), 4G optie (scheelt $100) dan ben je $544,- kwijt. Gaan we even uit van de gebruikelijke praktijk van 1 dollar = 1 euro, dan is dat dus 544 euro. Dat is een stuk minder dan de 735 euro die je betaald voor een Apple iPad met 32GB en 4G netwerk. Daar kun je dan heel wat films voor kijken, boeken of apps voor kopen.

Maar goed, dan dé feature waar ik heel nieuwsgierig naar ben: de Mayday knop. Het roept een “live” hulp op afstand optie op. In de onderstaande TV-reclames ziet het er allemaal een beetje speels en kinderachtig uit (altijd dezelfde mooie, roodharige dame die de knappe, aantrekkelijke Kindle gebruiker te woord staat), maar het is een feature waarvan ik heel graag zou willen weten hoe vaak, wanneer, door wie, en voor welk soort vragen die gebruikt gaat worden.
http://youtu.be/PFYHF1w8w3g
Natuurlijk gaat Amazon ons dat niet vertellen, dat deden ze tot nu toe nooit. Maar het kan hun, net zoals bij Apple met hun Genius Bar, enorm veel inzicht geven in waar de gebruikers tegenaan lopen bij het gebruik van hun tablets. En daarmee dus ook heel veel informatie over hoe de die apparaten nog beter kunnen afstemmen op die gebruikers.

Het is daarnaast ook een feature, die zonder extra kosten aangeboden wordt (!), die het nodige geld zal kosten. Immers, de hulp is 24/7 beschikbaar. De kans is natuurlijk groot dat je regelmatig doorgeschakeld zult worden naar een callcentre in Bangalore, maar aangezien je blijkbaar een live videofeed krijgt van de helpdeskpersoon, zal dat nu ook een stuk duidelijker zijn dan bij telefonische hulp, dus ook dat is een stukje moeilijker te organiseren dan voorheen.

Kortom, heel mooi, heel jammer dat het waarschijnlijk voor ons allemaal een geheim zal blijven wat het succes ervan is, want zou je dit niet ook willen bieden als onderdeel van je online leeromgeving? Een Mayday-knop voor studenten als ze ’s avonds vast lopen in hun voorbereiding voor de lessen van morgen? Bijvoorbeeld omdat ze bepaalde informatie niet kunnen vinden in de leeromgeving? Of omdat ze de uitleg van een opdracht niet helemaal begrijpen? Of omdat ze een technisch probleem hebben met het uploaden van hun uitwerkingen of het bekijken van een flip-the-classroom clip?
Daar wil je ze niet mee laten wachten totdat ze de docent zelf weer zien de dag erna. Dan is het te laat. Je wilt ook niet dat de docent daar ’s avonds altijd voor beschikbaar moet zijn. Én je wilt die informatie over de problemen waar die studenten tegenaan lopen hebben zodat je je online omgeving en aanbod daar aan kunt aanpassen.

Ik durf te voorspellen dat we dit terug gaan zien als feature in de betere MOOC’s. Wellicht dan wel tegen betaling (dus als extra optie), waarbij je dan live, direct ondersteuning kunt krijgen. Als Amazon het voor elkaar krijgt, dan zullen de grote opleiders dat ook voor elkaar (moeten) krijgen.

0 0 stemmen
Bericht waardering
1 Reactie
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
trackback

Mayday – Ik heb een vraag over mijn tablet! Straks ook gratis live online helpdesk bij de betere MOOC’s ? http://t.co/JSOcVDmpVf #amazon