Hoe weet je dat je als kikkerlandje niet serieus genomen wordt door een bedrijf? Als je steeds achter de feiten aan moet lopen bij de introductie van nieuwe producten. Zo voel ik dat op dit moment ook bij Microsoft. Toen de Surface RT in oktober aangekondigd werd was ik nog enthousiast. Maar Nederland stond niet in het lijstje van landen waar hij toen al te koop zou zijn. Natuurlijk, er waren voldoende Educause-gangers die de mogelijkheid hadden om er eentje uit de VS mee te nemen, en technologie-blogs in Nederland wisten er ook wel eentje uit Duitsland te halen als ze er graag eentje in handen wilden hebben.
Inmiddels is het enthousiasme over de RT ook wel wat gezakt. Natuurlijk, het is een heel mooi apparaat, maar de afhankelijkheid van applicaties uit de Windows Store stelt ook zijn beperkingen. De verkopen vallen eveneens tegen, maar zoals ik in November al schreef: zorg dan ook dat hij gewoon overal te bestellen en te kopen is!
En ja hoor, vanaf 14 februari 2013 is de Surface RT eindelijk ook direct in Nederland te koop. Voor wie hem nog niet heeft en toch nog wil kopen. De prijs van $499 voor het goedkoopste model zonder Touch Cover vertaald zich in 489 euro in Nederland (ongeveer vergelijkbaar met Duitsland en Frankrijk). Het 64GB model gaat met Touch Cover 686 euro kosten.
Tegelijkertijd kwam gisteren ook het bericht dat de Surface Pro (de versie dus die de volledige Windows 8 draait) vanaf 9 februari 2013 in de VS te koop is. Dus ook hier moeten we in Nederland langer op wachten. Ja, dat had ik al verwacht, maar ik vind de timing van de berichten en de timing van de data (zij krijgen de Pro nog eerder dan wij de RT) erg ongelukkig.
Microsoft, jullie zijn een enorm bedrijf. En de Surface RT/Pro verkopen echt niet zo hard dat het onmogelijk is om de productie ervan aan te kunnen. Verkoop die apparaten toch gewoon direct overal. Ik weet dat al die anderen (Apple, Samsung) dat ook doen en ons ook laten wachten. Maar Windows stond synoniem voor ‘overal’. Hou dat dan ook zo!