Afgelopen weekend had ik de mogelijkheid om een Logitech TV-cam HD te testen. Hij was aangeschaft voor gebruik in een van de vergaderruimtes in Eindhoven, maar ja, zo’n apparaat werkt natuurlijk niet meteen in een stevig beveiligd netwerk. Dus kon hij wel even gemist worden voor een test op locatie.
Ik schreef al eerder over de TelyHD (zie dit bericht en dit bericht), die een vergelijkbaar apparaat leveren dat op het moment met €211,65 nét is duurder is dan de €199,- van de Logitech TV-cam HD. Logitech heeft hier waarschijnlijk als extra voordeeltje dat ze als merk voor de thuisgebruiker een stuk bekender zijn dan TelyHD. Maar voor bedrijven (en dus ook onderwijsinstellingen?) biedt TelyHD inmiddels ook een net wat duurdere, maar ook wat uitgebreidere variant.
Maar goed, deze set dan. Hoe gedroeg die zich op mijn TV en mijn thuisnetwerk?
Aansluiten
De Logitech camera heeft geen computer nodig. Je sluit de camera aan op een HDMI-poort van je TV (of monitor) en sluit de mini-USB adapter (fijn toch als leveranciers een adapter kiezen met een generiek formaat) aan op de camera. Het voetje onder de camera kan uitgeklapt worden zodat je hem op een TV kunt zetten, maar er zit ook een schroefje in voor een (mini-)statief. Dat wordt niet bijgeleverd, maar zoals je op de foto ziet, kun je op die manier de camera heel eenvoudig ook op een vergadertafel zetten als dat qua beeld handiger is.
De eerste vraag die je moet beantwoorden is de gewenste taal, Nederlands staat er gewoon bij.
Ook hier gebruiksvoorwaarden. Daar kan toch geen mens van geloven dat die gelezen worden?
Het zouden maar 3 stappen moeten worden. Klinkt goed.
Ik wilde uiteraard eerst voor Wifi gaan. Dat is immers het gemakkelijkste. Mijn netwerk thuis heeft gewoon 802.11 g/n en WPA2-PSK beveiliging, zou normaal gesproken geen probleem moeten zijn.
Ik kwam echter niet zo ver. De camera gaf steeds aan dat het wifi-stuurprogramma niet geladen was. Ook na de geadviseerde herstart kwam ik niet verder.
Ik had geen zin om lang te debuggen, ik wilde Skypen, dus toch maar een kabel aangesloten. En toen werkte het prima.
Ik moest inloggen met mijn Skype-account en alle contacten werden getoond.
Gebruiken
Het gebruik van de camera is daarna tamelijk eenvoudig. Als iemand belt, dan zie je zijn/haar foto op je scherm en dan kun je kiezen voor het opnemen mét of zonder video.
De audiokwaliteit is prima. De video ook, mits er voldoende licht is in de kamer. Ik voerde de test tegen het einde van de middag uit en tijdens de gesprekken werd het langzaam donker buiten. Mijn woonkamer heeft wel lampen, maar niet een een sterkte die geschikt is voor de camera. In een vergaderruimte met TL-buizen zul je er dus geen last van hebben, maar het beeld werd een stuk waziger bij minder licht.
Groepsgesprekken
Zoals ook al bekend was voor de consumentenversie van de TelyHD, kan ook de Logitech camera geen groepsgesprekken aan. De workaround die ik ergens las van het er later bij uitnodigen van de camera kreeg ik in ieder geval ook niet voor elkaar. Dat blijft voorlopig even een beperking van dit soort systemen.
Bestanden delen
Je kunt op de Logitech camera (uiteraard?) ook geen bestanden delen met de partij aan de andere kant. Omgekeerd kan dat wel.
Je kunt prima meekijken als iemand zijn of haar desktop deelt. De foto hierboven laat zien dat de teksten dan prima leesbaar zijn.
Conclusie
De Logitech TV-cam HD camera doet was ze beloven: je kunt er Skype videogesprekken mee voeren op je TV. Maar er zitten een aantal praktische haken en ogen aan. Zo zijn de lichtomstandigheden in mijn woonkamer niet ideaal. Dat is vervelend voor de partij waar ik dan mee zou Skypen.
Onpraktischer is echter dat mijn TV maar één HDMI-poort heeft. En die is al in gebruik door de Apple TV. Dat betekent dus dat ik een switch moet aanschaffen of steeds de kabel moet omprikken. Daarnaast ‘weet’ mijn TV niet dat er een Skype camera aan hangt. Als ik bijvoorbeeld de SCART-poort actief heb waar de UPC Mediabox aan hangt, en er komt een Skype gesprek binnen, dan zal de TV niet automatisch omschakelen naar de HDMI poort. Dat moet ik dan (snel) zelf doen om te kunnen zien wie me aan het bellen is.
Dan is een iPad of andere tablet toch een stuk handiger. Daar krijg je de melding namelijk wel altijd in beeld. Natuurlijk, voor een groepsgesprek op het werk is met z’n tweeën achter een iPad niet zo handig, maar thuis, als de kinderen met oma willen Skypen, gaat dat best.
Blijft over het scenario waar ook TelyHD van ontdekt heeft dat het het meest voor komt: als spotgoedkope videoconferencing camera voor niet al te grote groepen in kleine bedrijven of onderwijsinstellingen.
Nu dus maar snel zorgen dat het apparaat ook bij ons op het netwerk terecht kan.
Getest: Logitech TV-cam HD http://t.co/r5I9ocE9 #skype
Wat is de korste weg om het e.a. Inderdaad op het werk te installeren?
Een aanvraag indienen bij de Servicedesk lijkt me stap 1 (zie ook je mailbox). 🙂