Is Khan Academy slecht?

 Gepubliceerd door om 21:25  Leertechnologie, Onderwijs
mrt 152012
 

Door Stephen Downes werd ik gewezen op het bericht “Khan Academy – not good pedagogy and not #edreform” van David Andrade. Het is natuurlijk een titel die wel even de aandacht trekt. Khan Academy staat namelijk al een tijdje heel positief in de spotlight. Er is zelfs al een KhanAcademy.nl waar ze filmpjes van Nederlands ondertitels of een voice-over voorzien of helemaal namaken in het Nederlands.

Ik ben het niet helemaal met David oneens, maar zoals wel vaker bij het kiezen van uitersten, ook zeker niet helemaal wel eens.

Daar waar David stelt dat mensen Khan Academy ten onrechte betitelen als “the greatest thing in education”, daar ben ik het duidelijk met hem eens. Khan Academy op zich is niet genoeg om verandering tot stand te brengen in het onderwijs.
Hij is ook kritisch over de kwaliteit van de filmpjes. Tja, dat lijkt me niet altijd gemakkelijk te beoordelen. Ik merk zelf namelijk dat de “kwaliteit” van een filmpje voor mijzelf heel erg omhoog gaat als het over iets gaat wat ik wil leren. Als dat niet zo is, dan vind ik filmpjes (niet alleen van Khan Academy) online bekijken ook vaak snel saai.

En natuurlijk zal niet elke student/leerling na het bekijken van zo’n filmpje het allemaal snappen en kunnen toepassen op verschillende soorten problemen, maar hier geldt ook wel weer dat alle kleine beetjes helpen.
Eigenlijk vind David dat ook wel. Want aan het einde van zijn betoog geeft hij aan dat hij er op zich geen problemen mee heeft om de filmpjes aan zijn studenten voor te schrijven. Maar dat we het ook niet buiten zijn proporties op moeten blazen. We moeten er alleen ook voor zorgen dat we het daarom maar afdoen als helemaal niets. Pik er het goede uit zou ik zeggen.

Deel dit bericht:

  6 reacties aan “Is Khan Academy slecht?”

  1. Beste Pierre, Khan heeft wel iets teweeg gebracht (daar is volgens mij ook geen discussie over). En er is nog wel wat te zeggen over de effectiviteit, het nut enz. Dan Meyer is regelmatig kritisch over Kahn (bv http://blog.mrmeyer.com/?p=13364 of http://blog.mrmeyer.com/?p=13296). Zowel Dan Meyer (http://www.ted.com/talks/lang/en/dan_meyer_math_curriculum_makeover.html) als Kahn (http://www.ted.com/talks/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education.html) hebben op TED.com een praatje.
    Persoonlijk denk ik dat Kahn Academy “het nog niet is”.

    • Maar is dat “het nog niet is” in de zin dat je denkt dat ze het wel kunnen/zullen gaan worden of in de zin van dat we iets anders nodig zullen hebben?

      • Nee, ik denk niet dat de Khan Academy het gaat worden. Deels heeft dat te maken met het medium “video”. Een video is leuk als introductie (ik geniet altijd van jou korte filmpjes over van alles) maar als je echt iets wilt leren dan is een video vaak een storend ding (niet in het juist tempo, lastig het juiste fragment te vinden of te herhalen, niet te printen, …). Een beschreven les (online in blog, op slideshare, als pdf, of iets dergelijks) geeft mij meer steun als studiehulp. Daarnaast kan je in een video leerlingen niet echt uitdagen. Simpelweg omdat je dan niet tot een einde komt (de oplossing). Je hebt ondersteuning nodig om verder te komen die in een video vaak niet gegeven wordt. En ja je kan een video maken alsof het een gestructureerde instructie is, maar of dat echt iets oplevert weet ik niet. Op hulpbijnask.nl staan enkele opgaven met hints om verder te komen. Maar voor leerlingen werkt dat slecht. Ze razen door de hints heen om snel een oplossing te krijgen (terwijl de oplossing zelden interessant is, het gaat om de weg er naar toe). Het werkt beter als ouders de leerlingen de hints geven (ook als ze er zelf niets van begrijpen kunnen ze de leerling dan toch helpen, en zelfs actief meedenken als dat nodig is).
        De Khan Academy achtige videos krijgen vast hun plek, maar zullen naar mijn verwachting korter worden (meer to-the-point) en ingebed worden in meer tekstueel georiënteerd materiaal.
        Zo verwacht ik ook weinig nut van opgenomen colleges. Als ik twee uur heb zitten luisteren ga ik dat dan nog terugluisteren? Of als ik niet geweest ben ga ik dan twee uur luisteren naar iemand die een beetje lesgeeft? (en dus niet een knappe strakke presentatie houdt) Ik denk dat ik meer behoefte heb aan korte stukjes over een klein onderwerp. Zodat ik kan kiezen om gericht aan het werk te gaan.
        Maar ook je vraag of we “iets anders” nodig hebben wil ik nu nog met nee beantwoorden. Volgens mij is er nog een lange weg te gaan voor er “iets” komt en zullen we voorlopig vooral heel veel dingen langs zien komen die allemaal hun nut hebben (maar moeilijk een eenheid vormen). Ik heb wel een beeld bij het “iets” voor mij als docent, of voor mij als student, maar een collega zal daar een compleet ander beeld bij hebben. En we leven in een tijd dat we relatief makkelijk heel veel kunnen (kunnen proberen) en dat maakt het allemaal wel erg boeiend.
        Groet,
        Bernard

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.