sep 292011
 

Wauw, wat een stroom berichten naar aanleiding van de aankondiging van de nieuwe Kindle modellen gisteren. Zo veel aankondiging is normaal gesproken voorbehouden aan Apple, en die komen “pas” volgende week dinsdag met een nieuwe iPhone en zullen dan vergelijkbare aandacht krijgen. Wat me opvalt is dat veel technologie bloggers/journalisten net lijken op een paar kleine kinderen op een speelplaats. Zodra er een nieuw kindje bij komt in de klas hopen ze dat die het dominante kind uit de groep eens flink op zijn gezicht slaat zodat die wat minder dominant is en zijn plek leert kennen. Als je het zo opschrijft, dan zie je hoe belachelijk dat roepen om een “iPad Killer” apparaat is. En Amazon doet er verstandig aan om weliswaar een beetje gebruik te maken van die hoop, maar zou dom zijn om meteen al dat directe gevecht aan te gaan.

Maar goed, wat weten we van de nieuwe producten van Amazon? Nou, ten eerste kunnen we niet alle drie de modellen bestellen vanuit Nederland en als je ze wel kunt bestellen gaat het om iets andere bedragen dan je in alle berichten leest.


De “gewone” nieuwe 6-inch Kindle Wifi kost je $109 (in plaats van $79) en met Europese adapter, hoesje ($39,99) en (extra) internationale verzendkosten + invoerrechten kom je op $267,48. Dat komt deels omdat het hoesje pas later (31 oktober) leverbaar is. Hoef je het hoesje niet en zorg je voor je eigen micro-USB oplader (gewoon lekker standaard kabel) dan kom je uit op $154.68 of zo’n 115 euro voor dit goedkoopste Kindle model. Dat is op zich helemaal niet verkeerd aangezien de Kindle tot nu toe kwalitatief bij de top behoorde (en ik neem aan dat dat nu ook nog zo is) als het gaat om eReaders.


Maar dan. De Kindle Touch en de Kindle Fire….Dan ben ik snel klaar met rekenen. Voor beide producten geldt op dit moment “U.S. only“. Amazon verkoopt deze producten nog niet meteen internationaal. Dat betekent niet dat dat nooit gaan doen, maar de kans dat dat met name voor de Kindle Fire nog wel even gaat duren is aanzienlijk.

Waarom? Omdat Amazon geen hardware verkoopt als ze de Kindle verkopen. Ze verkopen een dienst. En dat is inderdaad de reden waarom de Kindle Fire, in tegenstelling tot veel van de andere Android tablets die we voorbij hebben zien komen, wél een kans van slagen heeft. Of dat ten koste gaat van de iPad weet ik nog zo net niet. Mogelijk wel, maar dat is nu nog even niet relevant. Belangrijker is wat al die andere hardwareleveranciers hier van moeten leren.

Amazon begon ooit met het verkopen van boeken op papier. Maar inmiddels kun je, in de Verenigde Staten tenminste, al lang voor veel meer bij Amazon terecht. Naast boeken op papier en heel veel fysieke producten die in een doos bij je worden afgeleverd (schoenen, elektronica etc), verkopen ze elektronische boeken, elektronische muziek, en kun je er films kijken en huren.
Amazon heeft al een hele tijd een duidelijke strategie waarbij ze die elektronische producten overal beschikbaar willen maken waar dat maar zinvol is. En dus hadden ze niet alleen de Kindle eReader als apparaat, maar ook een applicatie voor op je laptop, je Macbook, je iPhone, je Android telefoon, je iPad, Android tablet en zelfs op de HP tablet die maar een heel kort leven beschoren was.
Kenmerk bij al die systemen is een zo naadloos mogelijke koppeling. Als je een boek bij Amazon koopt, dan staat er steeds een exemplaar bij Amazon op de servers. Ben je aan het lezen op je iPhone en wil je verder lezen op je iPad, dan zijn al je notities en bookmarks er, je kunt eenvoudig aangeven dat je verder wilt lezen waar je gebleven was. Onafhankelijk van het apparaat.

Met de Kindle Fire biedt Amazon diezelfde naadloze integratie en beleving nu ook via een eigen apparaat. En dat voor een spotprijs: $199. Het is het bedrag waarvoor HP haar tablets van de schappen zag vliegen. En in dit geval is het een tablet die niet gedumpt wordt, maar een tablet waarmee je als bestaande Amazon klant handig toegang krijgt tot al die bestaande content.
Want als je Amazon klant bent en een gezin hebt, dan heb je nu vaak een uitdaging. Die iPad is mooi om multimediale content op te bekijken, maar voor $499 heb je er maar één. In plaats daarvan kun je dus ook twéé Kindle Fire apparaten aanschaffen en tegelijkertijd lezen/kijken/luisteren.

Maar de Kindle Fire doet ook een heleboel dingen niet. Er zitten nog geen camera’s in, dus geen videoconferencing of foto’s maken. Er zit geen GPS-ontvanger is, dus geen maps of navigatie. En zoals gezegd, je kunt hem op het moment nog alleen in de VS aanschaffen. Dat is logisch aangezien Amazon internationaal ook nog geen muziek en films verkoopt/verhuurt. Dat maakt het apparaat voor ons in Europa op dit moment eens stukje minder interessant. En het voorkomt ook dat Amazon haar middelen over de hele wereld uit moet spreiden. Amazon gaat het gevecht met Apple en de iPad niet rechtstreeks aan. Hoeven ze ook niet te doen, is ook heel verstandig dat ze dat niet doen. Amazon doet wat ze tot nu toe goed gedaan hebben: binnen hun deel van de markt verbreden ze hun aanbod, maken ze zichzelf aantrekkelijk voor hun bestaande klanten en nieuwe klanten.

Oh, en natuurlijk wordt deze Kindle Fire “geroot”, d.w.z. dat mensen toegang zullen krijgen tot de onderliggende Android laag. Amazon heeft al aangegeven dat ze verwachten dat dat gebeurt, maar dat ze dat uiteraard niet ondersteunen (maar ook niet actief bestrijden!). Ik denk dat Barnes & Noble de enige partij is die zich op korte termijn wél zorgen moet gaan maken. Want hun Nook Color met zijn 249 euro lijkt op deze manier een stuk minder aantrekkelijk.

Deel dit bericht:

  4 reacties aan “De Kindle Fire is géén iPad killer….en dat hoeft hij ook niet te zijn!”

Reacties (4)
  1. Ik denk dat de algehele Android tabletmarkt zich eens achter de oren mag gaan krabben. HTC, Samsung etc met hun 7″ tablets. De Fire is de Android killer die draait op Android. Althans, in de US (voorlopig dan)
    De prijs zullen die fabrikanten nooit halen, de infrastructuur die er achter zit ook niet.

    Ontwikkelaars zullen ook snel de amazon appstore gaan bevolken, en misschien zelfs de gewone android stores links laten liggen. Meer revenue te halen uit de amazon appstore.

    Wat de andere Kindles betreft. Tja, $79 is toch echt een prijs waarbij je denkt “och, wat maakt het uit, bestellen die hap”.

  2. Prima ‘move’ van Amazon’. Hier hebben ze een troef in handen.

    Amazon en Apple (en heel misschien een beetje, maar dan eenzijdiger Sony) zijn de enige die echt nagedacht hebben over het geheel (eco systeem) en dat ook ‘in de lucht’ hebben gebracht.

    Ik verwacht dat het deze (eco)systemen zijn die overleven. Zowel vanwege de user experience die zo’n systeem biedt en dus gebruikers aantrekt en bindt als vanwege de aantrekkingskracht die dergelijke systemen hebben op developers en content aanbieders.

    De rest focust op de devices en hoopt op die manier mee te kunnen liften op de diensten en producten van anderen (telco operators en stores). Voor hen blijft het aanmodderen, vallen en weer opstaan.

  3. Toch wordt er gezegd dat de Kindle Fire een zeer gevaarlijke concurrent is van Apple iPad: http://kindlefiretablet.nl/nieuws/kindle-fire-gaat-scherpe-concurrentie-aan-met-ipad/

    • Tja, er kan natuurlijk van alles gezegd worden. Vaak is dat ook wishful thinking van technology journalisten/bloggers. Natuurlijk, de voorverkoopcijfers zijn niet heel slecht, maar het apparaat moet eerst maar eens op de markt komen, dan positief ontvangen worden door consumenten en blijven verkopen voordat het zinvol is om te gaan kijken of Amazon hiermee ook daadwerkelijk potentiële iPad koper binnen haalt. Als dat niet zo is, dat is het dus simpelweg geen concurrent (en dat is ook niet erg, niet alles is een concurrent van de iPad).

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.