sep 102011
 

TO SEE how profoundly the book business is changing, watch the shelves. Next month IKEA will introduce a new, deeper version of its ubiquitous “BILLY” bookcase. The flat-pack furniture giant is already promoting glass doors for its bookshelves. The firm reckons customers will increasingly use them for ornaments, tchotchkes and the odd coffee-table tome—anything, that is, except books that are actually read. (bron)

Nou weet ik dat de wetenschap in het algemeen afgelopen week een flinke dreun gekregen heeft als het gaat om betrouwbaarheid. Maar toch zou ik nooit een (wetenschappelijk) artikel op dezelfde manier mogen beginnen als deze auteur bij The Economist wél doet (zie hierboven).

In de eerste alinea beweert hij namelijk dat de IKEA de maten van zijn populaire “BILLY” boekenkast gaat aanpassen. Er komt een exemplaar dat dieper is dan tot nu toe het geval was. En dat is een big deal. Want Billy bestaat als kast al ruim 30 jaar en IKEA daar nu in gaat wijzigen dan moet dat iets betekenen. Blijkbaar. Want ik kan namelijk nergens een bron vinden voor die uitspraak. Ik kan ook nergens op de IKEA website (in Nederland of in de VS) een aankondiging vinden van een diepere Billy kast.
En de uitspraak over glazen deuren kan ik ook niet plaatsen. Mijn Billy kasten zijn al ruim 10 jaar oud en hebben ook glazen deuren. Achter die deuren staan boeken. En die 28 centimeter diepte is meer dan genoeg voor boeken, maar ook meer dan genoeg voor veel andere frutsels die je er in zou willen zetten. Waarom zou het nodig zijn om de kasten dieper te maken als je er geen boeken in wilt zetten?

Ik kan zelf wel iets verzinnen. Ordners zijn nu namelijk te diep voor mijn Billy kast. Die passen er dus niet in. Maar die zou ik ook niet zo graag willen combineren met deuren van glas. Ziet er toch weer niet zo mooi uit.

Betekent dat nou dat de rest van het artikel ook onzin is? Niet noodzakelijkerwijs. Al ontbreken ook daar simpele bronvermeldingen voor de uitspraken die gedaan worden over bijvoorbeeld verkoopcijfers van eBooks. Er zit een “citaat” in van Donna Hay dat geformuleerd lijkt als een citaat maar ook weer niet. Kortom, het rammelt allemaal.

Dat betekent natuurlijk niet dat grote, erkende en betrouwbare blogs het artikel niet gewoon gebruiken als bron voor berichten met koppen als:

  • How Ikea Redesigned Its Bookshelves for a Bookless World (GIZMODO)
  • The End Of Books: Ikea Is Changing Shelves To Reflect Changing Demand (Techcrunch)
Ik zal het niet houden bij alleen mopperen op dit kopieergedrag van de grote jongens en meiden. Ik heb IKEA een mail gestuurd met de vraag of zij meer licht kunnen werpen op het artikel in The Economist. Nu maar hopen dat zo’n groot bedrijf een klein weblog een antwoord stuurt.
Wordt vervolgd hoop ik…
Deel dit bericht:

  5 reacties aan “IKEA als bron voor de verval van het boek op papier?”

Reacties (4) Pingbacks (1)
  1. Ik heb een reactie terug gekregen van IKEA op mijn vraag naar de aanpassingen in de diepte van de BILLY kasten.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.