sep 122011
 

PROmedia eBook Reader Ik weet zeker dat mijn bericht niet zoveel aandacht zal krijgen als het oorspronkelijke artikel op The Economist, maar ik vond het toch de moeite waard om er een aparte post aan te besteden.

Afgelopen zaterdag zette ik vraagtekens bij de bewering in The Economist dat IKEA met een nieuw model BILLY zou komen omdat mensen minder boeken zouden lezen.
Dat bericht werd breed opgepikt, zowel Techcrunch, Time, Gizmodo, de LA Times, Teleread, Bright.nl, iPadclub en nog een paar anderen, namen het bericht heel graag over.

Alleen Nate Hoffelder stelde op The Digital Reader net als ik gedaan had vragen bij de bewering.
Zoals toegezegd in het oorspronkelijk bericht, heb ik het niet gelaten bij online kenbaar maken van mijn twijfels, maar heb ik ook contact opgenomen met de afdeling public relations van IKEA. En vandaag kreeg ik een reactie retour.

Zoals te verwachten is het bericht op The Economist niet helemaal onjuist. Het klopt dat IKEA per oktober een BILLY in het assortiment krijgt die 39cm diep is in plaats van 28cm. IKEA geeft echter aan dat het niet te maken heeft met het feit dat mensen minder boeken lezen, maar gewoon met het aanvullen van het assortiment. In de nieuwe kast kunnen ordners en multomappen geplaatst worden zonder dat ze uitsteken aldus IKEA (inderdaad handig, want dat kan bij de 28cm kasten niet). IKEA geeft aan dat deze variaties ook niet nieuw zijn. Een paar jaar geleden kreeg BILLY een ‘vriend’ in het assortiment, BERGSBO, die juist de diepere maat had. Net zoals BENNO erbij past voor bijvorobeeld cd’s. En IKEA bevestigd dat vitrinedeuren er al bijna sinds het begin van BILLY, in 1979, bij aan te schaffen zijn. Ook geeft IKEA aan dat BILLY weliswaar op maat gemaakt is voor boeken, maar dat er uiteraard van alles in kan.

Kortom, een leuke soundbite, maar volstrekt onzin. En met dank aan IKEA voor hun snelle reactie op mijn vraag.

Deel dit bericht:

  4 reacties aan “IKEA: Nieuw BILLY model heeft niets met elektronische boeken te maken”

Reacties (4)
  1. Wel netjes van de Ikea om zo snel en duidelijk antwoord te geven!

  2. Vind ik ook. Effectief binnen 1 werkdag na mijn mail had ik hun uitgebreide antwoord al binnen. Maakt het des te slordiger dat al die andere sites niet de moeite genomen hebben om dat even te doen.

  3. En wat zou heb probleem zijn als IKEA een aangepaste variant aanbiedt. Meegaan met de marktontwikkelingen is verkeerd?

    • Nee hoor, helemaal geen probleem als ze mee gaan met marktontwikkelingen. Wel een probleem als we nieuws maken waar er geen nieuws is.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.