Ik maak graag gebruik van de producten van Google. Ben ook (nog) niet van mening dat ze eigenlijk gewoon een groot “evil” bedrijf zijn (groot zijn ze wel, maar evil meestal niet), maar soms gaan ze net dat stapje te ver.
Zoals nu met de +1 plugin voor Google Chrome. Daarmee kun je, heel handig, elke willekeurige pagina die je tegen komt voorzien van een +1. Je kunt dus aangeven dat de de inhoud van die pagina de moeite waard vindt.
Maar wat blijkt nou. Google legt niet alleen die informatie vast, maar *alle* sites bij die je bezoekt. Ook als je niet op +1 klikt.
En dat gaat me nou net wat ver. Ik heb het dan nog niet eens over het bezoeken van sites waarvan je liever niet zou willen dat anderen dat weten (torrent sites, sites met spannende plaatjes en zo). Dan gaat het me er gewoon om dat ik van bepaalde zaken van mening ben dat ook een bedrijf als Google ze niet hoeft vast te leggen. Daarom zul je bij mij ook nooit zo’n “super handige” toolbar vinden in een browser.
Ik ben benieuwd of dit zo blijft, ik kan me niet voorstellen dat ze veel positieve reacties zullen krijgen naar aanleiding hiervan. Ik ga de plugin in ieder geval niet gebruiken.
Getipt door (Techcrunch)
[update] Esté Tigele wees me op een update van de informatie bij de plugin. Daarin wordt verwezen naar een Google pagina waar wordt toegelicht welke informatie verzameld wordt en wat er mee gebeurt. Zie de reactie hier. Met die extra info valt een groot deel van mijn bezwaren weg. Blijft wel dat het voor mij een extra reminder is om de toelichting van zulke plugins goed te blijven lezen voordat ik er eentje installeer.
Net zo bezig als (zo niet nog erger dan) Facebook dus. 🙁
Ik heb een poos gebruik gemaakt van Woopra – tracken van bezoekers op je homepage; en ik kreeg email adressen in beeld.
Bleek dus; zij halen hun details bij Google vandaan. Had jij net ingelogd op je Gmail account (of wat je ook gebruikt van Google) => dan gaf hij die info gewoon door aan de webpage eigenaar (ik dus).
Daaruit bleek dus al; dat zij goed kunnen zien waar jij aan het surfen bent.
Aangezien dat Woopra al ruim een jaar geleden is; ben ik niet verbaasd over bovenstaande, evil, Google.
‘If you’re not paying for a service you’re not a customer, you’re the product.’
De kans dat wij hetzelfde kopen als onze beste vrienden is 8 keer hoger dan de kans dat wij hetzelfde kopen als onze buurman. En de kans is weer 8 keer hoger dan dat wij hetzelfde kopen als een gewone medeburger. Dus is de kans dat wij hetzelfde kopen als onze vrienden 64 keer hoger.
Dat is waarom Google zo graag wil weten wat wij +1 vinden. De ‘vind ik leuk’ knop op Facebook is er niet voor ons, maar voor hun betalende klanten. Ons profiel van +1-en is voor adverteerders goud waard. Jaren geleden al bedacht door Google, Facebook en Hyves. Wordt nu langzaam werkelijkheid.
Op de blog van Arnoud Engelfriet staat daar ook net een item over. Hier staan ook ‘oplossingen’ aangegeven bij het commentaar. (http://blog.iusmentis.com/2011/08/29/mag-facebook-je-tracken-met-hun-like-knopje/)
Leuke quote @Elbert! Had hem weleens gezien, maar weer vergeten, en ’t is denk wel waar, meestal :-). Voor niets gaat de zon op he?
Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen over zouden hebben (en echt zouden overstappen) als er een betaalde variant van Google komt die zulke dingen dan niet vastlegt. Ik denk dat veel mensen als puntje bij paaltje komt, dan toch voor de gratis versie kiezen, waar de aanbieder (Google in dit geval) dan op 1 of andere manier wel geld aan moet verdienen… Zou het kunnen dat ‘we’ steeds minder vaak op ads klikken? En dat dat steeds (iets) minder geld oplevert/dat business-model onder druk staat? En dat men ‘dus’ slimmer moet werken om voldoende geld te verdienen om ons de dingen ‘gratis’ aan te bieden?
En ook: is dat erg, dat ze dat vastleggen? Wat kan er concreet praktisch fout/mis door gaan?
@ Elbert en @ Raoul
Het is een mooi citaat, maar ook wel eentje die heel erg uit gaat van “evil corporations”. Dan kom je al snel uit bij “leveranciers maken met opzet apparaten die snel stuk gaan zodat wij steeds nieuwe producten kopen” en zo.
Maar waarom zou een bedrijf het steeds zo scherp spelen? De kans dat je klanten zich dan tegen je keren is immers altijd aanwezig. En dat geldt ook voor Google. Ze worden nota bene met Facebook vergeleken vanwege de werking van deze plugin. Als je het over negatieve PR hebt….
Een tevreden klant die genoeg oplevert en bij je blijft is beter dan een klant die bij het eerste de beste alternatief er vandoor gaan naar die nieuwe concurrent.
@ Raoul
RE “is dat erg, dat ze dat vastleggen” – dat is hetzelfde als vinden dat camera’s overal op straat zouden moeten kunnen en dat de politie die beelden zomaar moet kunnen inzien. Immers, als je niets te verbergen hebt en geen gekke dingen doet dan moet het helemaal niet erg zijn als de politie al je bewegingen kan zien.
Zo zou dat dan ook bij Google zijn. Ik wens gewoon niet dat zij mij overal tracken. En gelukkig voor mij zitten er grenzen aan wat Google mag doen qua data verzameling,
@Pierre: wat mij betreft hangen ze ook overal camera’s op :-)…
Ik vind Google geen evil corporation. Ben ook blij dat ze dat niet zijn.
Belangrijk is het bewustzijn dat gratis niet bestaat. Of dat nu is voor de webloggers die dezer weken uit de lucht zijn. Of voor eenvoudige Google+ ers, die vrolijk op +1 klikken.
Die +1 staat er niet voor jou. Maar voor de adverteerders die Google betalen voor die gegevens. Als je dat maar weet is alles prima.
@Raoul. Niemand gaat meer betalen voor search. Ook al omdat geen enkele search partij nut heeft aan een betalende versie. Met de gratis versie verdient Google miljarden. Veel meer dan ’t ooit aan een betalende versie zou verdienen.
@Elbert: ’t ging me niet om alleen betaalde search, maar om het complete gratis pakket, dus incl Gmail, Blogger etc. Dat kan alleen vanwege ads. En die ads zijn te plaatsen omdat we via Google zoeken en Google dus weet waar we naar zoeken. Maar voordat we het idee krijgen een discussie te hebben: volgens mij zitten we aardig op dezelfde lijn als ik het zo lees…
Op de volgende link wordt uitgelegd wat Google met de informatie doet: link
In de beschrijving op de chrome webstore (hier) wordt duidelijk beschreven dat er informatie gebruikt en tot op zekere hoogte waarom.
Na het lezen van deze beschrijving kan zelf besloten worden of iemand gebruik wil maken van deze functionaliteit of niet. Het is opt-in dus ik snap de hele Google is evil gedachte van de OP niet.
(links aangepast door Pierre om leesbaarheid te vergroten)
@ Esté Ik zie dat ik vaker screenshots moet maken van de pagina’s met de informatie op basis waarvan ik een blogpost maak. Want de beschrijving zoals hij nu bij de plugin staat is volgens mij niet zoals het was.
De pagina waar je naar verwijst (en ik zie nu dat ook de Techcruch post een update heeft gekregen met een link daar naar toe) geeft inderdaad een nuancering:
De +1-knop wordt niet gebruikt voor het bijhouden van uw bezoeken op internet. Google houdt uw browsegeschiedenis niet bij wanneer u een +1-knop wordt getoond of wanneer u een pagina heeft bezocht met de +1-knop.
De aanvulling op die pagina dat die gegevens niet voor adverteerders toegankelijk zijn helpt eveneens.
Ik zal de post uitbreiden met een verwijzing naar jouw reactie. Dank je!
[…] Soms gaat Google nét dat stapje te ver » ICT & Onderwijs BLOG Soms gaat Google nét dat stapje te ver » ICT & Onderwijs BLOG http://j.mp/pSbDg5… Source: ictoblog.nl […]
OK. Dan trek ik mijn reactie terug.
Dat is dan weer een meevaller 🙂
Tja – mijn reactie ging dan niet zozeer over de +button – maar wel over het gedrag van Google.
Ik blijf het heel raar vinden dat Google gewoon kan zien waar je aan het surfen bent; alleen maar dankzij het inloggen op je Google account.
Woopra heeft dit wel verwijdert uit hun tracking gegevens; maar het geeft wel heel goed aan ‘wat Google kan en doet’.
Ik denk er ook net zo over als Raoul. Ben er aan de ene kant wel vrij gemakkelijk in, dan zien ze maar alles wat ik doe. Toch weet je niet hoe ver ze gaan en blijf ik daarom voorzichtig. Ook met Facebook. Daar log ik tegenwoordig ook uit als ik niets meer te doen heb op FB en wel verder wil surfen.