Het is woensdagochtend en ik ben nog voordat ik ontbijt heb gehad mijn tas al weer aan het inpakken. Niet omdat ik extra snel naar huis wil of zo, maar vanavond aan het einde van de tweede en laatste dag van Unleash 2011 vlieg ik wel al weer direct terug en dus moet ik nu al weer inpakken.
Omdat vandaag ongetwijfeld net zo snel voorbij vliegt als gisteren, toch even de tijd genomen om wat highlights op een rijtje te zetten.
Mediasite versie 6
De dag begon met een aantal belangrijke aankondigen van Sonic Foundry. De versie 6 van Mediasite die dit najaar beschikbaar komt zal ondersteuning voor de iPad en de iPhone krijgen. Dharmesh Sampat (VP of Engineering) en John Pollard (Productmanager) lieten een aantal voorbeelden zien van hoe dat er uit gaat zien. Dat deden ze live op een iPad, dus niet aan de hand van screenshots of mockups. En het zag er gewoon goed uit. De iPad interface gaat er vergelijkbaar uitzien als de huidige Silverlight interface. Maar dan wordt er uiteraard geen gebruik gemaakt van WMV voor de video, maar ze gebruiken HTML5 video met H.264 voor de video.
Het geheel gaat werken op basis van een App die je moet installeren op je iPhone of je iPad. Zonder die App zijn ze namelijk niet in staat om de video van de spreker als een picture-in-picture te tonen in de Mobile Safari browser. Op zich niet echt een probleem.
Navigatie door de player zag er mooi uit, je gebruikt uiteraard je vingers om door de dia’s te bladeren.
De player is niet het enige dat ondersteuning voor mobiele apparaten krijgt. Ook de catalogs zijn in versie 6 geschikt voor mobiele apparaten. En datzelfde geldt voor een groot deel van de management portal. Ze streven er naar om waar mogelijk geen Silverlight meer nodig te hebben zodat je de Mediasite omgeving straks dus ook vanaf je iPad of iPhone kunt beheren als je dat wilt.
Op dit moment staat er nog geen ondersteuning voor Android gepland. Daar wordt wel naar gekeken, maar het is op dit moment nog een omgeving die erg in ontwikkeling is. Dat is vergelijkbaar met de aanpak voor iOS. Even geduld dus nog wat dat betreft.
Do You Know What Your Students Do With Your Lecture Recordings?
Mijn eigen sessie over mijn promotieonderzoek was natuurlijk ook een van de moment van de dag waar ik naar uit keek. De sessie werd live gestreamed en opgenomen. De opnames staan nu (nog) allemaal achter de Unleash login, online deelnemers betalen namelijk ook gewoon een (gereduceerd) bedrag om de conferentie te mogen volgen.
De sessie liep goed, ik vind in het Engels presenteren toch wat harder werken dan wanneer het in het Nederlands gaat, maar wellicht zorgde het er ook wel voor dat ik mijn verhaal netjes in de beschikbare tijd kon afronden zodat er ruimte voor vragen van de online kijkers en de mensen in de zaal was.
Moderation Best Practices: Tips to Increase Audience Engagement and Satisfaction
Van de andere sessies van die eerste dag wil ik vooral die van Erica St. Angel even noemen. Zij had het over de taken van een moderator bij een webinar. Mooie uitspraak daarbij vond ik toch wel dat het de moeite waard was als moderator om paranoide te zijn. Dus om overal drie keer aan te denken en te checken, omdat je vooral niet wilt dat het die ene keer fout gaat. Dat doet het toch wel een keer, maar liever niet.
Erica liet een matrix zien met interactie van de moderator met de spreker, de producent (de cameramensen, de AV-mensen, systeembeheer, …) en het publiek. En dat was dan weer onder verdeeld in voor, tijdens en na het webinar.
De belangrijkste tips:
Vooraf
- Begin op tijd met het met de spreker doorspreken wat hij/zij wil. Vaak is het namelijk zo dat die daar tot dat moment zelf nog niet over nagedacht heeft. Praat over interactiemogelijkheden (vragen tussendoor, polls etc) zodat de spreker weet dat het kan. Hou de spreker daar dan ook aan.
- Spreek een paar vragen door die je als moderator kunt stellen. Dat is handig omdat er altijd een tijd zit tussen het moment dat je als moderator zegt “en nu gaan we vragen beantwoorden” en het moment dat het online publiek de vragen ingestuurd heeft. Met die vragen kun je dan die stilte opvangen.
- Spreek op basis van de afspraken met de spreker ook de technische eisen met de systeembeheerders/AV-mensen etc. door.
- Zorg ook dat er teksten beschikbaar zijn om online te zetten en naar deelnemers te sturen voor als het mis gaat. Je hoopt da tje dat nooit nodig hebt, maar wilt het beschikbaar hebben.
- Laat het publiek zo vroeg mogelijk testen met de techniek. Geef ze een voorbeeld van een oude opname zodat ze zo snel mogelijk achter eventuele technische problemen kunnen komen en ze zo snel mogelijk weten hoe je met ze wil interacteren tijdens de sessie.
Tijdens
- Zorg dat de spreker zich zo goed mogelijk voelt. Dan wordt de presentatie ook zo goed mogelijk.
- Zorg dat ze zich ook aan de afgesproken interactie houden.
- Stel ze de afgesproken vragen zodat ze lekker in hun rol kunnen komen.
- Zorg dat je contact hebt met de technische mensen; gebruik daar bijvoorbeeld Skype voor zodat je met hen contact kunt hebben.
- Zorg dat je vooraf doorgesproken hebt wat je doet als er dingen niet goed gaan. Wanneer probeer je het nog te herstellen, is het een spreker die je kunt vragen om opnieuw te starten, wanneer zeg je “OK, het gaat niet lukken, we moeten het een keer opnieuw inplannen”.
- Zorg dat de deelnemers weten hoe ze kunnen reageren, dat de opname beschikbaar komt, zorg dat duidelijk is wanneer iemand gereageerd heeft etc.
- Als het mis gaat, zorg dan ook dat alle betrokken partijen dat weten, en dat ze weten waarom, wanneer je het alsnog gaat aanbieden.
- Hou er rekening mee dat de “I’m sorry, we screwed up” mails veel vaker gelezen worden dan andere mails. Gebruik die kans!
Na
- Prijs de spreker. Zorg dat ze zich goed voelen over het resultaat. Laat ze zien hoeveel mensen online waren, de vragen die binnen kwamen etc.
- Spreek met ze af hoe ze opvolgen met de mensen die vragen hadden, vragen die niet aan bod gekomen zijn.
- Spreek het webinar door met de ondersteuners. Wat ging er goed, wat niet?
- Laat je de poll open staan? Sluit je hem?
- Reageer op de tweets, zorg dat ook de deelnemers het gevoel hebben dat het goed was dat ze er waren zodat ze ook terug komen.
En dat allemaal in 25 minuten. 🙂
Handig, die tips. Dank je.