dec 302010
 


(N.B. bovenstaand filmpje werkt helaas niet op de iPad/iPhone/iPod Touch)

Op Leraar24 is een interessant filmpje verschenen over het gebruik van een touchscreen in de kleutergroepen van de basisschool. In het filmpje wordt betoogd dat een touchscreen voor die groepen geschikter is dan een digitaal schoolbord. De kinderen staan dan namelijk niet in hun eigen schaduw als ze voor het bord staan, het bord is niet zo hoog (dus geen gevaarlijke trapjes), er is niet zo’n groot bord nodig omdat er toch niet zo vaak klassikale instructies plaats vinden.
Als ik nou roep “wat een onzin!”, dan reageer ik wat kort door de bocht, maar het was wel mijn eerste reactie.

Wat het filmpje, dat nog een paar minuten korter had gekund omdat ze in herhaling beginnen te vallen, heel goed laat zien is dat een touchscreen prima geschikt is voor gebruik in de kleutergroepen. Punt.
Waar het mis gaat is dat ze (de makers? leraar24?) er voor hebben gekozen om het touchscreen af te zetten tegen een digitaal schoolbord. En dan komen er allemaal onzin argumenten om de hoek.

Natuurlijk kun je ook een digitaal schoolbord zonder trapje bedienen. Daar zijn prima liftsystemen voor uitgevonden die ook door de allerkleinsten te bedienen zijn. Inderdaad, een kleuter hoeft niet zo’n groot bord te hebben als ze er zelf op aan het werken zijn, dus daar is het kleinere formaat van een touchscreen minder een probleem.
Hoewel er in de kleuterklassen minder klassikale instructie zou zijn, komen er toch best veel shots in het filmpje voor waarbij de hele klas met de juf mee zit te kijken. Zoals bijvoorbeeld bij het voorlezen uit het boek of het kijken naar Teleblik. Daar zitten alle kinderen op een hoopje naar dat ene veel kleinere scherm te kijken.

Als het filmpje met iets duidelijk gemaakt heeft, dan is het dat een touchscreen handig is in de onderbouw, maar dat er ook behoefte is aan een beamer voor het gewoon projecteren van zaken op een groot scherm. Dat hoeft dan inderdaad niet een digitaal schoolbord te zijn, dan kan ook een beamer met een goed (maar niet te duur) projectiescherm zijn. En of het touchscreen dan aan de muur moet hangen of dat je beter met touchtables kunt werken is dan weer een andere vraag. Duidelijk is dat de werkvormen, zeker in die eerste groepen, vragen om schermen waar meerdere kleine groepjes leerlingen samen aan kunnen werken, terwijl het regelmatig ook zo zal zijn dat de hele groep ergens centraal wil kunnen meekijken.

Hadden ze dat nou gewoon ook gezegd, dan was het een topfilmpje geweest.

Deel dit bericht:

  2 reacties aan “Een Touchscreen versus een Digitaal Schoolbord”

Reacties (2)
  1. Als je de kinderen ziet kijken naar het lcd scherm, dan zie je hoe het licht reflecteerd op de ogen.Te langdurige blootstelling veroorzaakt meer schade dan bij een digibord. Overigens heeft Heutink het speciale kleuter digibord, welke op kinderhoogte wordt opgehangen. Door gebruik te maken van 2 pennen kunnen kinderen met z’n tweeën werken. Goed voor de samenwerking! En als je onverhoopt met je andere hand tegen het bord staat, heeft dat geen invloed. Op een multitouch lcd scherm uiteraard wel. Kortom, kijk wat je doel en visie is voor het gebruik. Kijk dan naar de technische verschillen en maak dan pas een keuze.

  2. Hoi Eric,

    We zijn het niet oneens over je conclusie en advies, maar dat het licht van een LCD scherm schadelijk zou kunnen zijn is nieuw voor me. Ik heb wel gehoord van mogelijke risico’s van het licht van de beamers die bij digitale schoolborden gebruikt worden (vandaar de voorkeur voor rear projection of short-throw beamers).
    Heb je ergens meer info hierover?

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.