Hardnekkige gebruikers

Het is een bij voorbaat verloren strijd. En dan heb ik het niet over het spel zelf, maar over de (op dit moment) 12 gamers die stug Halo-2 blijven spelen.

Microsoft heeft de stekker uit Xbox Live voor de oorspronkelijke Xbox getrokken. Als gevolg daarvan zijn een aantal multiplayerspellen, waaronder Halo-2 niet meer online te spelen. Tenminste, je kunt ze niet meer opstarten. De 12 nog overgebleven spelers hebben hun systeem niet meer uitgezet en zijn in het spel gebleven. Als hun systeem vast loopt of als Microsoft of Bungie besluit ze er hardhandig uit te gooien. Dat zou  niet zo heel verstandig zijn gezien de negatieve PR die dat met zich mee zou brengen. Het wachten is dus op de ondergang van de laatste speler.

Maar los van dit specifieke voorbeeld is het natuurlijk wel een probleem dat veel vaker voor komt bij ICT en internet: je koopt iets, meldt je aan voor iets en begint dat te gebruiken. Intussen gaat de leverancier door met ontwikkelen van het product of de dienst. Onderhouden en in de lucht houden van alle voorgaande versies kost vaak relatief veel energie en geld. Dat is economisch gezien niet handig voor zo’n leverancier. Los van het feit dat het upgraden naar de nieuwe versie meestal geld kost en dat is nog een extra reden waarom een leverancier liever heeft dat gebruikers upgraden.

Het klinkt logisch, maar het is toch minder gebruikelijk dan je denkt. Stel je voor dat de leverancier van je bankstel voor jou zou kunnen beslissen dat het nu toch echt tijd werd om een nieuw exemplaar te kopen. Voor auto’s en andere elektronica, zoals TV”s en computers, speelt dat ook wel, maar in mindere mate. Onderdelen voor auto’s zullen vaak minder eenvoudig te vinden zijn als de auto oud wordt, maar meestal is daar wel een mouw aan te passen. Computers worden vervangen omdat de bezitters zelf besluiten dat ze wat nieuws willen. Al is de drang van de leverancier om te updaten ook daar best groot.

Nu meer en meer toepassingen online (“in the cloud”) een plekje krijgen, is het belangrijk om er voor te zorgen dat trouwe gebruikers die geen behoefte hebben aan de nieuwste versie, die Halo-2 goed genoeg vinden en niet perse met Halo-3 aan de slag hoeven, een uitwijkoptie hebben. Stel bijvoorbeeld de serversoftware beschikbaar die nodig is om Halo-2 online te spelen. Laat ze zichzelf organiseren en onderling regelen dat zij, zolang hun Xboxen het vol houden met elkaar Halo-2 kunnen blijven spelen.

Vooruitgang is goed en noodzakelijk, maar niet zonder achterom te kijken. Hardnekkige gebruikers van je dienst en product moet je koesteren.