Een leeromgeving in je vingers


Ok, vergeet even dat dit een filmpje over een iPad is, en als dat helpt, vergeet dan ook even dat dit een voorbeeld is van Blackboard op de iPad. En kijk er dan toch even naar. Ik vind het namelijk een uitstekend filmpje voor wat betreft een van de uitdagingen waar we al een tijdje voor staan, maar die steeds duidelijker zichtbaar wordt. Namelijk: hoe zorgen we er voor dat we onze studenten zo optimaal mogelijk een leeromgeving aanbieden, daarbij rekening houdend met de groeiende diversiteit van apparaten waarmee zij toegang willen (kunnen) hebben tot die leeromgeving.

Dat gold wat mij betreft bij de vraag rond elektronische boeken (zie ook deze korte presentatie) waarbij het niet ging om de vraag “hoe krijg ik dictaten op een Kindle?” maar om de vraag op welke manieren je die content kon/moest/wilde aanbieden (waarbij een dedicated eReader een van de opties was, maar een Apple iPad inmiddels natuurlijk ook).
Er is vast nog het een en ander af te dingen op het ontwerp van Blackboard, maar wat ik heel sterk vind is dat zij weliswaar (uiteraard) dezelfde functionaliteit bieden als bij het systeem zoals je dat normaal in een browser op je laptop/desktop ziet, maar bij het uiterlijk bediening met je vingers en de formfactor van zo’n iPad als uitgangspunt hebben genomen.
En dit ontwerp zal ongetwijfeld net zo goed werken op bijvoorbeeld een HP Slate (als die er komt) en/of een van de vele Android tablets die aangekondigd zijn. Ik vind het daarnaast ook goed dat ze niet moeilijk doen met reacties als “ja maar, hoeveel procent van de studenten gebruikt nou eigenlijk al een iPad?”. Gewoon zorgen dat het werkt zodat de keuze van een student voor een apparaat niet meer relevant wordt als het gaat om de vraag of hij/zij wel of geen toegang tot de leeromgeving kan krijgen.