mrt 152010
 

Toen ik begon met lezen in “The Amazing Web 2.0 Projects Book” dacht ik eerst “waarom hebben ze dit nou in een PDF gegoten?”. Het document bevat nu namelijk een enorme lijst (78) met korte beschrijvingen van het gebruik van verschillende Web 2.0 toepassingen in het onderwijs. Geen grootschalige projecten, gewoon individuele docenten of kleine groepen die ermee aan de slag zijn gegaan. Elk voorbeeld is kort beschreven, meestal mét link naar een site en tips/ervaringen van gebruik.

Mijn eerste gedachte was dat het toch veel handiger was om dit in een online database te stoppen waar je ze dan eenvoudig kon zoeken en vinden op onderwerp. Maar nu ik er doorheen gebladerd heb vind ik het toch een goede vorm. Want het is nu juist een ‘boek’ geworden waarmee je ook ideeën op kunt doen door er gewoon doorheen te bladeren zónder dat je vooraf weet waar je naar op zoek bent.

Hou er wel rekening mee dat je dan wel de nodige tijd zult spenderen aan het bekijken van de verschillende aangeleverde voorbeelden. Zoals bijvoorbeeld deze van Colin Hill die met kinderen (leeftijd 7-9 jaar) een elektronisch boek maakte van de werkstukken en activiteiten rond de Oude Grieken.

Myebook - Class 3/4H - 2009/10 - click here to open my ebook

Een mooi voorbeeld van de combinatie van online en offline technieken en werkzaamheden. Want het boek is opgebouwd uit scans en foto’s van de werkzaamheden en activiteiten. Betekent wel dat de docent er wat meer werk aan heeft al neem ik aan dat je er ook wel een paar extra ijverige leerlingen voor kunt inzetten die de scanner bedienen.

Een andere heel aparte vond ik het voorbeeld van de boekbesprekingen die gebruik maken van Blabberize. Daarbij zou je heel kritisch kunnen zijn en je afvragen of het leereffect van het maken van de boekbespreking niet ondergeschikt dreigt te raken (ik denk het niet).

Of dit “Virtual Art in a Virtual World” voorbeeld ingediend door Noreen Strehlow die een voorbeeld laat zien van het gebruik van Second Life en een actieve website en overzicht van screencasts bevat.

En het zijn maar een paar voorbeelden die me zo opvielen toen ik het document door las. Dit was waarschijnlijk nou zo’n lijst waar Jeroen Bottema afgelopen januari naar op zoek was. Ik ben benieuwd of zijn zoektocht uiteindelijk ook zo’n mooie lijst oplevert.

En vooruit, gewoon omdat het kan….een ijsbeer die Vanilla Ice imiteert.

Deel dit bericht:

  Een reactie aan “Aanrader: Voorbeelden van gebruik van Web 2.0 in het onderwijs”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.