OK, ik had ongelijk over de Kindle!

Edukindle blogpost - Klik voor grotere versie

Nou ja, een beetje ongelijk, afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt.
Het begon met een tweet van Bert Frissen eerder vandaag. Daarin verwees hij naar een blogpost bij EduKindle getiteld “What Middle School Students Say About the Kindle”.

Ik dacht al “daar gaan we weer, vast weer zo’n school waar ze een doos met Kindles naar binnen gedragen hebben zodat de kinderen geen boeken meer hoeven, geen idee gehad hebben van de content die er op moest en waar ze nu negatief zijn over die Kindle”.
Maar het was niets van dat alles. Hoewel ze wél de Kindle 2 als uitgangspunt genomen hebben blijkt het geheel dusdanig in een positieve sfeer geïntroduceerd te zijn dat de kinderen ook gewoon met het apparaat aan de slag zijn gegaan. De blogpost beschrijft hun positieve reacties.

Blijft overeind dat ik van mening ben dat wij ons in het hoger onderwijs niet te veel moeten blindstaren op de eReaders zelf (en dan bedoel ik de hardware zoals de Kindle en Sony apparaten). We moeten het ruimer zien: het gaat om het waar en wanneer ik dat wil (ik weiger “Any Time / Any Place” te gebruiken want dat begrip is al zo misbruikt in het onderwijs) kunnen lezen van al het materiaal dat ik anders in dikke boeken, ordners of vellen papier zou moeten proberen mee te slepen. De eBook readers leveren daarbinnen één optie.

Het verhaal zal overigens vast niet zoveel aandacht krijgen bij de grote blogs als wanneer de leerlingen hadden gezegd dat ze zo’n Kindle helemaal niks vinden. Dán was het voorpagina nieuws geweest.

0 0 stemmen
Bericht waardering
4 Reacties
Inline Feedback
Bekijk alle reacties
Frits Hoff
14 jaren geleden

de resultaten die gemeld worden vallen me tegen.
wat ik al schreef bij "gaat dit mijn volgende eBook Reader worden?" is het gemis aan film, kleur en goed webbrowsen bij eInk readers.
De HTC Evolve e.a. internet tablets kunnen weleens de doodsteek worden voor eInk in 2010.
OLED touchscreens op 10 of 12 inch, perfect formaat voor A4, direct doorklikken naar internet vanuit een link in het boek, films, kleur, zuinigheid etc. Nu nog kijken of de prijs ook zo snel daalt als met eInk in 2009 gebeurt is

Rene Nederhand
14 jaren geleden

Frits, Het gaat bij de eReaders niet om hun multimediale prestaties, want die hebben ze nauwelijks. Dat kan ook nauwelijks met digitaal pigment.

Waar deze apparaten in uitblinken is het leescomfort en de lange batterijduur. heb je weleens geprobeerd op een terrasje in de zon het scherm van je laptop te lezen? Of een stapel boeken mee op wereldreis te nemen? Dat lukt bijna niet. Het is op dit vlak dat de ereaders uitblinken.

Pierre
14 jaren geleden

@Frits: de HTC Evolve ziet er mooi uit. Mooier dan de Entourage Edge. Ik weet dat dit soort dingen snel kunnen gaan, maar bij eInk heeft het ook een hele tijd geduurd voordat we het niveau van nu bereikt hadden. Ik denk dat juist een "we moeten eerst X hebben voordat we in het onderwijs Y kunnen doen" houding onhandig is voor het leerproces en de implementatie. Stel je voor dat we dat gedaan hadden bij krijtborden en nooit stiftborden gebruikt hadden totdat er digitale schoolborden tegen betaalbare prijzen waren.

Jeroen van Beijnen
Jeroen van Beijnen
14 jaren geleden

Tja eReaders zijn in eerste instantie ontwikkeld als tools om te lezen. Deze zijn helemaal niet ontwikkeld om multimediale toepassingen op te draaien.
Juist in het leesbaar maken van digitale bestanden is de huidige eReader uitermate geschikt.

Als je een eReader in het onderwijs wilt inzetten, dan moet je deze ook niet voor andere zaken willen gebruiken dan het makkelijk leesbaar maken van digitale bestanden.

Dit sluit ook heel goed aan bij wat er op het moment ook praktisch in het onderwijs gebeurd. De meeste lesboeken en readers bevatten nog steeds veel teksten en zwart-wit tekeningen.
De animaties, interactieve mogelijkheden, video’s e.d. worden binnen het onderwijs nog maar weinig gebruikt.
Toch zijn wij als gadget gebruikers allemaal aan het wachten op een ander apparaat wat meer mogelijkheden heeft die waarschijnlijk nog helemaal niet in het onderwijs gebruikt zullen gaan worden.
Alles wat een tablet kan kan nu eigenlijk ook al op laptops met apparatuur die we nu al hebben, dus waarom worden deze niet gebruikt?

Ik ben het wel met Pierre eens dat wij eerst X moeten hebben voordat we Y kunnen doen.

Het succes van eReaders en van Tablets hangt volgens mij niet af van de mogelijkheden van het apparaat, maar van de inrichting van het onderwijs, de beschikbare content en de docenten die de toepassingen en de content gaan gebruiken.