Je weet het, het zijn de leukste mailtjes om te krijgen wat mij betreft. Die met een vraag waarvan ik denk “nee, geen idee, maar ik zou het wel willen weten”.
Zo ook bij deze vraag: “Heb jij zicht op up to date info op het gebied van (de preventie van) digitaal spieken, bijv. via bluetooth, met oortjes etc.?
Het zou fijn zijn enige betrouwbare resources op dit gebied te raadplegen? Kun jij me daaraan helpen? Veel dank.“
Ik heb ook nu weer aangeboden om de vraag in ieder geval dan maar hier te posten, in de hoop dat iemand die dit leest tips heeft.
Inmiddels heb ik wel een paar doorverwijzingen gevonden. Toen ik op Flickr zocht naar een foto om er bij te plaatsten, kwam ik deze set foto’s tegen. En via de maker van die foto’s kwam ik bij deze set berichten en bronnen terecht.
Dat gaat niet specifiek over de nieuwste technieken om te spieken (ik weet eigenlijk ook niet of die heel veel toegepast worden), maar wel over de complete set van technische, onderwijskundige en omgevingsfactoren die bij kunnen dragen aan aan de ‘cheatability factor‘ van een stuk onderwijs.
Andere bronnen die ik tegen kwam zijn:
* Cheating goes digital
* Using technology as a tool for cheating
* ‘Cheater‘, boek geschreven door Michael Laser; waarschijnlijk gewoon meer interessant om te lezen dan persé relevant voor de vraag. Maar het is als eBook te koop (via bol.com), dus dat is altijd een bonuspunt.
Heb je aanvullende bronnen, cijfers, verhalen, anekdotes, dan hoor ik het weer graag!
Spieken vanuit een andere invalshoek bekeken:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/ed…
"The obvious concern is cheating. Communication is banned, but how can they stop a student emailing a question to a friend? The answer is they cannot.
Ms Schmidt says they rely on the integrity of the pupil and the threat of expulsion if they are caught.
‘The main precaution is that we trust them. I think the cheat rate is very low because the consequences of cheating are very big.’ "
En uit eigen ervaring ( http://www.mzandee.net/~zandee/Teach…. ):
Bij beide vakken die ik gaf ( statistiek, Inleiding Programmeren) waren de tentamens ‘open boek, open internet’ omdat goed toetsen op begrip en vaardigheid zonder gereedschap (= software) onmogelijk was.
In zo’n situatie, waar de deur voor spieken wijd open staat, is vertrouwen inderdaad het enige uitgangspunt (technische preventie is niet of nauwelijks mogelijk). In verhouding tot de geboden gelegenheid is het aantal gevallen van aantoonbaar plagiaat echter steeds beperkt gebleven. De zwaarte van de sanctie speelt hier denk ik een rol.
Bij werkgroepen denken de studenten heel anders over spieken dan bij tentamens ( http://www.mzandee.net/bbblog/2004/03… )