Ik had er van gehoord, ik had het nog niet eerder in de praktijk meegemaakt totdat ik deze week de vacature voor een PhD bij NOLAI op LinkedIn deelde (als je dit leest voor 16 juni 2025, zie hier). Als illustratie bij de vacature had ik een afbeelding met ChatGPT 4o gegeneerd. LinkIn voegde een icoontje op de afbeelding toe, klikken gaf uitleg over de afbeelding (zie de screenshot) met uitleg dat de afbeelding door AI gemaakt was en wel met ChatGPT.
Eerlijk is eerlijk, het bericht dat LinkedIn gebruik zou gaan maken van de C2PA afspraken, is al van een jaar geleden. C2PA staat voor Coalition for Content Provenance and Authenticity (2x een C en dan PA) en is een groep bedrijven die voor meer transparantie wil zorgen als het gaat om afbeeldingen, video’s, audio etc. die met behulp van AI gemaakt zijn. Ik heb het nog niet verwerkt gezien in video en audiobestanden, ik ben aan de slag gegaan met de afbeeldingen. In eerste instantie (tja) zonder teveel onderzoek te doen, stelde ik de vraag aan AI Studio of die een HTML-pagina kon maken waar ik een foto kon uploaden en dat dan de C2PA metadata getoond zou worden. AI Studio ging aan de slag, de nodige iteraties later was de conclusie dat het toch niet zo gemakkelijk was. Ik heb het toen eerst in ChatGPT 4.1 geprobeerd, dat was ook geen succes, maar met een nieuwe prompt in AI Studio (soms helpt het om gewoon opnieuw te beginnen) kwam er uiteindelijk, na de nodige trial-and-error een docker applicatie in Flask uit die nu op mijn server draait en waar ik een PNG of JPG kan uploaden en die dan de informatie over een afbeelding geeft, zoals bijvoorbeeld:
De C2PA bevat nog veel meer info waar je niet direct iets mee kunt, je kunt de JSON bekijken en downloaden. De code staat hier op Github.
Uiteraard had iemand anders zoiets ook al lang gedaan, dus als je een bestand hebt waar je over twijfelt kun je dat beter daar testen. Ik wilde vooral ook achterhalen hoe eenvoudig het zou zijn om wat Linkedin doet automatisch bv hier op WordPress te doen. Niet onmogelijk, maar niet heel gemakkelijk dus.
Niet iedereen voegt C2PA toe aan gegenereerde afbeeldingen. CoPilot (Microsoft) wel, ChatGPT (OpenAI) ook. Adobe doet het bij Firefly wel, maar als ik die afbeelding daarna in de online versie van Adobe Express voorzie van tekst en dan exporteer zit er geen C2PA in. Canva lijkt er nog geen ondersteuning voor te hebben. Je kunt met de afbeeldingen hierboven zelf testen als je wilt. De drie afbeeldingen die ik getest heb van civitai (niet hierboven gelinkt ivm auteursrecht) hadden geen van drieën C2PA metadata in zich.
En de belangrijkste tekortkoming van de afspraak is natuurlijk het gemak waarmee je de info kunt verwijderen: toon de afbeelding op je beeldscherm, maak er een schermafbeelding van en weg is de C2PA metadata.
Dus ik denk dat het die bekende druppel op een heel gloeiende plaat gaat zijn. Iets dat voor irritatie gaat zorgen omdat dan bv Adobe Firefly weigert om een video te maken op een door ChatGPT gegenereerde afbeelding of dat platforms afbeeldingen met C2PA gaan weigeren en zo. De gebruiker die niet weet van C2PA, metadata en de manieren om die info te verwijderen zal daar dan last van hebben, anderen niet. En echt voordeel heeft C2PA ook nog niet gezien dat gemak van verwijderen en de nog (logisch) niet uniforme ondersteuning of gebruik.
Genoeg reden om de volgende keer een screenshot te uploaden bij LinkedIn ipv het origineel? Moet ik nog even over nadenken. Het heeft nu niet direct nadelen, maar van de andere kant voegt het een “label” toe dat een beetje voelt als een waardeoordeel van LinkedIn. Daar gaan zij niet over wat mij betreft. Wat zou jij doen?
p.s. deze online metadata viewer laat niet alleen de C2PA metadata zien (indien aanwezig) maar ook alle andere metadata, zoals de GPS informatie (indien aanwezig).
Update
Ik heb na posten nog even verder getest. Een van de uitbreidingen aan de tool (dat was 1 prompt, gelukkig ging dat meteen goed) was om te vragen voor ondersteuning van MP4.
Op deze site claimen ze VEO 3 (Google) voorbeelden voor download beschikbaar te maken. Ik heb geen reden om te veronderstellen dat het niet zo is, maar ik weet niet hoe ze de download gedaan hebben, dus met of zonder behoud van oorspronkelijke metadata. De video’s daar laten in ieder geen C2PA-metadata zien.
Dit in tegenstelling tot een video die ik bij Sora (OpenAI) gemaakt had en die wél C2PA bevat. Google is wel lid van C2PA, maar lijkt het nog niet actief toe te passen. Behalve dat Google bizarre moeite heeft om een afbeelding te maken van een olifant met rode kousen in een kersenboom (zodat hij onzichtbaar is), zit in geen van de afbeeldingen C2PA metadata.