Hoewel Feedburner al een tijdje geleden overgenomen is door Google, en de gevolgen daarvan in eerste instantie zeker niet negatief waren, hebben ze nu laten zien dat het ook anders kan. En dat bedoel ik dan niet positief.
Feedburner kondigde begin januari aan dat ze nu echt gingen migreren naar de Google infrastructuur. Daarvoor moesten al je feeds gemigreerd worden. Ik veronderstelde dat dat probleemloos zou gebeuren (tja) en op 19 januari 2009 liet ik al mijn feeds overzetten.
Dat was even slikken.
Het gerapporteerde subscribers aantal kelderde en een aantal feeds werkte niet meteen maar gaven foutmeldingen. Google gaf zelf aan dat het een paar dagen kon duren en dan moest alles weer vanzelf in orde komen. Op hun blog geven ze aan dat vanaf 25 januari alles weer nagenoeg op het niveau van voor de move zou moeten zijn.
Je kunt het verloop van gerapporteerde getallen zien in de twee screenshots bij dit bericht. De ene feed ging van 1.055 naar 132 subscribers en bleef na een week zo tegen de 900 hangen, de andere ging van bijna 400 naar 100 om terug te veren naar zo’n 200 subscriber.
Al met al was ik er in de gerapporteerde getallen opeens zo’n 300 ‘kwijt’.
Prima natuurlijk als dat een correctie van onjuiste getallen was. Immers, lang niet elke subscriber is een lezer, iets wat Feedburner ook met het ‘reach’ getal probeert inzichtelijk te maken.
Vervelender vond ik echter het idee dat ik wellicht links en rechts versies van de RSS-feed heb/had zitten die niet juist doorverwezen naar de nieuwe URLs die de feeds gekregen hebben door de move.
Al met al zijn de getallen nu, bijna een maand na de overgang naar de nieuwe dienst, weer terug op het ‘oude’ niveau. De dienst is er niet stabieler of sneller door geworden, integendeel, het opvragen van een overzicht voor ‘all time’, dus de hele historie leidt op het moment tot een ’trouble at the mill’ melding.
Met vier jaar historische data is Feedburner niet zomaar een dienst die je verlaat. En dan is natuurlijk ook de vraag voor wie. Maar het zijn dit soort ‘hobbeltjes’ in de weg die de keerzijde van het vertrouwen op dit soort gratis diensten nogmaals bevestigen.
Om nog maar te zwijgen over het onverwachte verzenden van allerlei e-mail updates op momenten dat dit helemaal niet de bedoeling is. Erg irritant.