Vraag: Hoeveel mail moet je kennen?

 Gepubliceerd door om 21:31  Onderwijs
feb 082009
 
Tedd-e-mail (foto door: polomex)

Interessante discussie/vraag gehad over e-mail. Dit was een voorstel voor een cursus waarbij cursisten (thuisgebruikers) oefeningen gegeven werden om te leren e-mailen.
Daarvoor moesten ze mails versturen (met/zonder attachments), contactpersonen beheren etc. met zowel 1) GMail, 2) Hotmail/Live.com én 3) Outlook Express.

En dat was iets wat me simpelweg erg veel leek. Maar van de andere kant kon ik me ook wel weer wat voorstellen bij de aanpak. Als je met deze drie verschillende omgevingen om leert gaan zou je ook in staat moeten zijn een van de andere beschikbare mailomgevingen te gebruiken.
Maar, de tegenvraag is dan ook wel of van deze cursisten verwacht kan worden dat ze ooit met een andere mailomgeving te maken zullen krijgen dan die wat ze nu tijdens de cursus gebruiken. Met andere woorden, kun je ze niet beter goed leren werken met één van de drie omgevingen in plaats van ze een beetje leren werken met alle drie.

Van studenten die aan een HBO opleiding beginnen zou je nog kunnen stellen dat ze met zulke veranderingen om moeten leren gaan. Maar van een gewone thuisgebruiker?
Ik ben er nog niet uit. Jij wel? Ik hoor het graag in de reacties!

Deel dit bericht:

  8 reacties aan “Vraag: Hoeveel mail moet je kennen?”

Reacties (8)
  1. Ik ben er van overtuigd dat je mensen niet moet leren werken met één applicatie, maar ze het concept moet laten begrijpen. Je leert ze niet Word maar tekstverwerken, niet Indesign maar DTP … In dit geval dus het concept mailen. En dit doe je misschien door ze met verschillende mailomgevingen te leren werken.

    Zeker in de ICT-sector gaan de veranderingen enorm snel. De kans dat een mailapplicatie er binnen 5 jaar, laat staan 10 jaar er nog exact hetzelfde uitziet, met dezelfde knopjes is bijna onbestaande. Onlangs is de lay-out van Gmail ook (lichtjes) gewijzigd. Als je dan hebt geleerd om op het knopje in het midden rechts te klikken, ben je verloren.

  2. Ik ben het er mee eens dat de applicaties veranderen, maar bedoel je dan ook dat je thuisgebruikers zou leren hoe ze Word én OpenOffice én Pages (op de Mac) moeten gebruiken?
    Alleen met de verwachting dat ze dan met de veranderingen leren omgaan?

  3. Op de lange termijn hebben ze daar alleen maar profijt van denk ik Pierre. Hoe vaak moet ik mensen niet weer van alles uit gaan leggen als ‘in Word 2007 ineens alles anders is’. Als mensen daar op voorbereid zijn, zullen we beter met software om kunnen gaan en zijn ze misschien ook eerder geneigd om op de stap te zetten ook eens een andere omgeving te proberen die misschien beter bij ze past.

  4. Ik ben het op zich wel met Matthieu eens dat je mensen concepten moet aanleren, maar je zult er toch niet aan ontkomen om mensen in eerste instantie met één programma te leren werken.
    Maar binnen dat ene programma zul je wel zoveel mogelijk van dat concept-denken moeten uitgaan. Daarbij zou het denk ik wel goed zijn dat in ieder geval de docent bekend is met meerdere variaties van een bepaald type applicatie zodat hij kan aangeven tegen wat voor soort verschillen je kunt aanlopen.

  5. Ik denk dat als je het concept mailen goed uitlegd, dat mensen dan met alle omgevingen wel uit de voeten kan.

    Dit betekend overigens niet dat je ook alle mogelijke verschillende applicaties in een cursus moet aanbieden. Dit is volgens mij voor veel cursisten alleen maar verwarrend en komt het leerproces niet ten goede.

    Volgens mij is de beste manier om mensen eerst het concept uit te leggen.
    Vervolgens met één tool leren werken die ze daadwerkelijk in de praktijk zullen gaan gebruiken (voor thuisgebruik dus b.v. hotmail, gmail of outlook express en voor professioneel gebruik b.v. outlook en de exchange webmail).
    Ten slotte kun je mensen er nog wel op wijzen dat er ook andere tools zijn die hetzelfde kunnen, maar die hoef je in mijn ogen niet in een cursus aan te bieden. Dit word voor cursisten volgens mij pas interessant en nuttig als ze goed met een tool hebben leren werken en de het concept e-mailen goed aan het e-mail programma hebben kunnen koppelen.

    Natuurlijk zal het altijd afhangen van het doel van de cursus en de interesses van de cursisten. Ik denk dat dit voor veel cursisten, niet zal zijn om te leren e-mailen of tekstverwerken met 101 toepassingen, maar het leren tekstverwerken en het leren e-mailen.

  6. Hangt erg veel van de situatie/personen af.

    Bijvoorbeeld: Opa’s en Oma’s die hun pc/laptop gebruiken om te surfen, internetbankieren, chatten en mailen lijkt het me echt veeeeeel gemakkelijker om 1 mail applicatie te kiezen en ze deze uit te leggen dan te beginnen met het concept.

  7. Zijn er nog cursisten die moeten leren mailen? Of vinden hun docenten dat ze dat op hun manier moeten doen? Zelf maakte ik ooit mee dat een docent aan een VMBO-opleiding voor alle leerlingen g-mailadressen aanmaakte, en vervolgens studenten daar theorielessen over gaf. Met ditotests in de stijl van ‘stuur mij een mail’. Maar wat bleek: studenten hadden waanzinnig veel ervaring in het werken met mail, maar dan met hotmail.
    Over wat voor studenten/ leerlingen ging je discussie eigenlijk? Dat maakt volgens mij wel wat uit voor de discussie.

  8. Leren e-mailen of tekstverwerken is iets anders dan een specifieke (web)applicatie, c.q. software leren bedienen. Zelf ben ik erg voor het (aan)leren van het concept. Niet waar het / een knopje zit of vinkje mag staan.

    Ik vind het dus altijd zinvol om te beginnen met het vertellen dat er diverse mogelijkheden zijn om e-mail te versturen, ontvangen en beheren.

    Afhankelijk van de doelgroep en het interesse van de specifieke (cursus)groep of zelfs individuele cursisten zou ik de diepgang bepalen van het ingaan op één of meer (web)applicaties. Laat cursisten eventueel zelf kiezen en elkaar helpen. Eigen webmail, Gmail, Outlook Express, Thunderbird, Pegasus Mail, Live Hotmail, etc.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.