Met Second Inventory naar OpenSim

OpenSim (foto door: PiAir (Old Skool))

Via een aantal omwegen kwam ik gisteren (weer eens) bij OpenSim terecht. OpenSim is een open source tegenhanger van de Second Life serversoftware. De 3D werelden die je er mee kunt realiseren zien er vergelijkbaar uit met datgene wat je van Second Life kent en je kunt (na het aanpassen van de opstart parameters) zelfs de Second Life viewer gebruiken om er verbinding mee te maken.
Aardig aan OpenSim is dat je de serveromgeving ook ‘gewoon’ op je computer of laptop kunt laten draaien in standalone modus. Je bent dan niet verbonden aan andere ‘grids’ en hebt de omgeving helemaal voor jezelf. In dit filmpje wordt uitgelegd hoe je de meest recente broncode kunt compileren tot een werkend geheel, maar dat was me teveel werk (extra software installeren voor het compileren en zo), dus heb ik hier een versie gedownload.

Het was een interessante ervaring, maar meteen ook letterlijk en figuurlijk een reis terug in de tijd.

Alleen op de wereld
OpenSim (foto door: PiAir (Old Skool)) Na downloaden van de binary, unzippen ervan op de harde schijf kon ik meteen aan de slag. In deze video kun je vanaf 4 minuten en 53 seconden de stappen zien die je moet zetten bij het voor de eerste keer opstarten van de server.
Na het aanpassen van de Second Life viewer kon ik voor het eerst verbinding maken met mijn nieuwe wereld.

In tegenstelling tot Second Life kom je hier (uiteraard) niet op een introductie-eiland terecht. Je hebt één standaard avatar waarmee je in standalone modus op je eigen eiland terecht komt.

Echt helemaal alleen!
Als dit audio was dan zou ik hier nu het gechirp van krekels laten horen om duidelijk te maken hoe stil en alleen het op zo’n eiland is. Maar zelfs dat geluid is er niet. Er is niets en niemand. Geen bazaar waar je naar toe kunt gaan voor freebies, geen bomen, gebouwen, niets.
Alleen jij en een eiland.

Spelen met jezelf en de omgeving
Met excuus voor de foute titel van dit onderdeel, zijn dat twee dingen die je natuurlijk wel al kunt doen: het aanpassen van je avatar en spelen met terraforming.
OpenSim (foto door: PiAir (Old Skool)) OpenSim (foto door: PiAir (Old Skool)) Tenzij je rechten gekregen hebt van de eigenaar van het land/eiland (of zelf eigenaar van een eiland bent) kun je in Second Life niet de omgeving aanpassen. In deze omgeving kun je, op je eigen laptop, uitgebreid aan de slag gaan met de terraforming tools die ook in Second Life aanwezig zijn.

Op zoek naar objecten
Toen mijn avatar er een beetje ordentelijk uit zag en ik het eiland wat groter gemaakt had ging ik op zoek naar andere spullen om het eiland aan te kleden.

Een groot voordeel van het draaien van je eigen server is dat je niet hoeft te betalen voor het uploaden van textures. Bij Second Life kost dat L$10 per afbeelding. Bij je eigen OpenSim server is dat gratis.

Op zich zou je dus zo van de grond af zelf aan de slag kunnen gaan met het maken van kleding, bouwen van huizen, meubels etc.
Maar dat was me toch echt wat veel werk.

Second Inventory
Second Inventory is een (niet gratis) tool waarmee je objecten uit Second Life kunt exporteren. En je kunt ze daarna zowel in Second Life als in OpenSim weer importeren.
Ik weet niet of er vergelijkbare gratis tools zijn, ik kende ze niet, dus toch maar de 29 euro betaald voor de applicatie.
OpenSim (foto door: PiAir (Old Skool)) Het idee is redelijk simpel: je maakt met de tool verbinding met Second Life, je logt dus in met je Avatar naam en wachtwoord. Dan selecteer je de objecten uit je inventory die je wilt backuppen. Die worden dan opgeslagen op de harde schijf van je computer. Daarna maak je met de tool verbinding met de OpenSim server (in dit geval dus die op mijn laptop) en voegt de objecten weer toe.

De tool is (hoop ik) nog flink in ontwikkeling, want links en rechts zitten er nog wat ruwe kantjes aan.

Copyright or not?
Helaas houdt de tool zich netjes aan de regels. Dat betekent dat je alleen objecten kunt exporteren die je zelf gemaakt hebt of waar je full permissions op hebt.
OpenSim (foto door: PiAir (Old Skool)) Ik zeg helaas, omdat het regelmatig voor komt dat een object in Second Life wel gratis is, maar niet met volledige permissies beschikbaar gesteld wordt (bijvoorbeeld om te voorkomen dat je gebruikte scripts kunt zien). Die objecten (zoals de TV die we gebruiken, het scherm voor de dia’s, de oorspronkelijke Nabaztag/tag die we gebruikten, de haren van mijn avatar!) kun je dus niet exporteren.
OpenSim (foto door: PiAir (Old Skool)) Ik ben dus nog op zoek naar nieuwe haren voor mijn avatar. :-)
Alpha code
OpenSim is nog zeker geen stabiele omgeving. In eerste instantie had ik de meest recente build (0.6.1.) gedownload. Daarin blijken de scripts echter niet te werken:
OpenSim (foto door: PiAir (Old Skool)) Op de afbeelding hierboven zie je het Twitter-bord maar zonder dat daar tweets boven te zien zijn.
Toen ik een oudere versie gebruikte (0.5.11) bleek dat wel te werken:
OpenSim (foto door: PiAir (Old Skool))
Helaas bleek in die versie het aanmaken van groepen niet te werken en lukte het me daardoor niet om ook rechten op het aanpassen van het land, de multimedia etc. uit te delen aan mijn avatar die ook daar Peter McAllister heeft overigens.

Conclusie
Conclusie tot nu toe: nog maar gewoon even wachten op komende, stabielere versies. Dan wordt het zeker ook interessant voor meer geavanceerd gebruik in het onderwijs. In ieder geval daar waar je studenten de ruimte en vrijheid wilt geven om eilanden in te richten.
Linden Labs hoeft zich echter voorlopig zeker nog geen zorgen te maken over deze open source concurrent. Daar moet nog heel wat voor gebeuren.

Second Inventory is in ieder geval al een interessante ontwikkeling ook al kun je er nog niet zomaar ‘alles’ wat je in Second Life ter beschikking hebt mee verplaatsen naar OpenSim.