Ik was gisteren bij de sessie REPLAY: An Integrated and Open Solution to Produce, Handle, and Distribute Audiovisual Lecture Recordings. Olaf Schulte van de Universiteit in Zurich, Zwitserland vertelde over de open source oplossing die ze daar gebruiken voor het maken van opnames van colleges/presentaties.
En ik moet zeggen, het was een mooi systeem. Het was duidelijk dat ze over elk onderdeel goed nagedacht hadden en het systeem bevat features die je ook bij de grote commerciële spelers tegen komt.
Dat varieert van een geavanceerde viewer met zoekopties, eenvoudige bladeropties etc. tot een systeem waarbij opnames automatisch gearchiveerd worden als ze lang niet bekeken worden. Ze blijven dan wel beschikbaar, dus als iemand de opname dan toch wil bekijken, dan wordt hij automatisch terug geplaatst. Ze waren ook flink aan het stoeien met het gebruik van automatische camera’s. Studentassistenten vonden ze namelijk te duur.
Olaf liet een voorbeeld van een opname zien die ze maakten met een systeem dat oorspronkelijk als automatisch bewakingscamera gebruikt werd. De camerabewegingen waren wat zenuwachtig, geen probleem bij gebruik voor het oorspronkelijke doel, maar niet zo prettig kijken bij een opname in de klas. Ze waren nu aan het uitzoeken hoe ze dat beter afgesteld konden krijgen.
Probleem hierbij vind ik een beetje de bekende make or buy vraag. De universiteit heeft er voor gekozen om zelf te gaan bouwen/ontwikkelen (make) en dat kost ze de nodige investering in tijd en capaciteit. En het is de vraag of dit het soort systeem is waarvoor je dat wilt doen. Vaak is het slechts een stuk infrastructuur en een extra ondersteuning bij het onderwijs.
Om zo’n investering te rechtvaardigen zul je het dus in ieder geval integraal onderdeel moeten maken van je onderwijs, slechts dan zou je kunnen verantwoorden dat je zoveel directe invloed wilt hebben op de ontwikkeling.
Aanvullende bronnen:
* Presentatiebestand
* REPLAY website
* Opencast
* verslag over de sessie op de Edutrip2008 wiki
Make or buy? Samen maken ! Zo is mijn spontane reactie. En wel liefst door de vele mensen (studenten en docenten) die toch al met ‘make’ bezig zijn in het onderwijs. Te vaak heb ik van studenten gehoord dat ze met onzinnige (ICT) opdrachten bezig waren. Waarom niet dergelijke systemen (mee) opzetten!?
Een mogelijk dilemma is bijvoorbeeld schaalbaarheid? En in een eerste fase wellicht het ontwikkeltempo, het behalen van een deadline en de bedrijfszekerheid. De winsten op middellange en lange termijn zijn echter evident. Omdat dan alles naar eigen wens is aan te passen zonder afhankelijkheid van één partij.
En als je toch kiest voor kopen zouden bij voorkeur open standaarden moeten worden toegepast. Volgens mij heeft Webstroom daarover binnenkort een bijeenkomst! En indien vervolgens mogelijk: kies voor vrije en open source software. Een stukje ondernemerschap dat daartoe wellicht nodig is vind ik in het hedendaagse onderwijs passen.
Met vraagbundeling en het overnemen van bijvoorbeeld de / een (best?) practice zoals in dit artikel aangeduid kan een vliegende start worden gemaakt.
Neem de open standaarden, vrije en open source oplossingen gewoon mee en maak een inschatting wat wel niet kan en wat je wel en niet zou kunnen bereiken met een stukje ‘make’. Veel componenten zijn immers als bouwblokken al beschikbaar in de open source wereld.
Ik heb me zelf in een groot fusieproces vorig jaar laten verleiden tot het onvoldoende onderzoeken van de open source mogelijkheden. Dit jaar is me bijvoorbeeld duidelijk geworden dat er goede redenen zijn om naar alternatieven voor Outlook / Exchange en Notes / Domino te kijken.
Succes !