sep 112008
 
Viziris - Klik voor grotere versie
“Op 8 september overhandigde de blinde studente Hedda Schueler het manifest ‘Samen lezen, samen leren, samen werken’ aan staatssecretaris Dijksma. Viziris, de netwerkorganisatie van mensen met een visuele beperking, vraagt hierin aandacht voor de problemen die leerlingen met een visuele beperking ondervinden vanwege ontoegankelijke leermiddelen. Staatssecretaris Dijksma heeft veel begrip voor deze problemen.
Leerlingen en studenten met een visuele beperking ondervinden dagelijks problemen, omdat leermiddelen voor hen niet bruikbaar zijn. De toenemende digitalisering en visualisering van het onderwijs zijn de belangrijkste oorzaken. Veel digitale leermiddelen zijn ontoegankelijk en voor visueel didactisch materiaal (tabellen, grafieken ed.) wordt geen didactisch gelijkwaardig alternatief aangeboden. De kennis en techniek om toegankelijke leermiddelen te ontwikkelen zijn voor handen, maar worden onvoldoende benut door uitgevers, ontwikkelaars en onderwijs.”

(bron)

De link in de RSS-feed van Kennisnet leidt niet direct naar het nieuwsbericht maar als je even naar onderen scrolt op die pagina dan kom je er bij. Het manifest staat ook online (PDF!)

Ik ben het helemaal eens met de oproep, maar vind het jammer dat hij tot één doelgroep beperkt blijft. Want bij online leermiddelen hebben ook doven of slechthorenden een probleem. Eind vorig jaar maakte ik een overzicht van de mogelijkheden die je hebt om ondertiteling aan online video toe te voegen. Sindsdien heb ik maar heel weinig voorbeelden gezien van online video mét ondertiteling. Zelf doe ik dat ook niet omdat het nu 100% handwerk is en daarom erg veel werk. Teveel werk. Hoe veel jaar nog totdat je dat door de computer kunt laten doen?

Maar wellicht is het ook gewoon onbekendheid. En ik zou er graag meer over willen weten. Probeer jij dit blog te volgen en heb je een visuele beperking, ben je doof of slechthorend of kun je om andere redenen dit blog niet optimaal volgen, laat het me dan weten!
Mag gewoon via de mail (Pierre@gosoftonline.com) of anders in de reacties.

p.s. Betekent dat dan dat ik in dat geval bijvoorbeeld voortaan alle screencasts van ondertitels ga voorzien? Nee, dat kan ik niet toezeggen. Ik weet echter wel dat ik het zeker niet doe als ik niet weet dat het iets voor iemand toevoegt.

Deel dit bericht:

  3 reacties aan “Leermiddelen nog lang niet toegankelijk genoeg”

Reacties (3)
  1. Ha Pierre,

    Altijd goed om hier aandacht aan te besteden al weet ik dat vanuit het perspectief van de contentontwikkelaar vaak praktische problemen verhinderen dat je je content voor iedereen optimaal toegankelijk maakt (kosten, tijd). Maar het is wel wenselijk.

    En fantastische manier overigens om je eigen website te analyseren is met de gratis tool van drempelvrij.nl. Zie http://www.drempelvrij.nl/toolbar/ind… , dit is een toolbar waarmee je op verschillende manieren een webpagina snel kunt analyseren waarbij je meteen ziet wat er mis kan gaan.

    Dit leidt tot vele verrassende inzichten en een heel aantal missers zijn redelijk snel te herstellen.

    Hartelijke groeten, Marcel

  2. Een "toolbar" (ben ik al allergisch voor) die ik alleen in "Internet Explorer" kan installeren en waarvoor ik persé JavaScript aan (ok, geen probleem in mijn geval) en de Popup-blocker uit (ja hallo) moet hebben staan….is niet echt drempelvrij in het gebruik.

  3. LOL, tja, dat kan ik alleen beamen. Hadden ze wellicht ook anders kunnen doen. Aan de andere kant, als je eenmaal dat drempeltje overgaat dan is het wel een goed hulpmiddel om uitgebreid beeld te krijgen.

    En er zijn wel meer dingen onhandig als je als ontwikkelaar wilt testen. Daar stap ik wel overheen als het de gebruikers iets oplevert. En dat ik persoonlijk liever webbased werk op een Apple helpt niemand die mijn content gebruikt.

    Misschien kent iemand een webbased variant hiervan die dezelfde gegevens oplevert?

    Hartelijke groeten, Marcel

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.