De kans is groot dat je de site nog niet kunt bereiken, de verf op de domeinnaam is namelijk nog nat, maar je kunt het natuurlijk altijd even proberen: http://getmypackage.net/ is namelijk de nieuwe verwijzing naar het script waar ik vorige week en deze week aan gewerkt heb en over vertel in de EduKast aflevering van vandaag. (hmm, dat is lekker cryptisch). Als je site kunt bereiken zie je daar een scherm vergelijkbaar met de schermafdruk hiernaast. Je kunt in het invulveld een URL plakken. Die URL kan verwijzen naar:
* 1 foto op Flickr, of
* 1 set met foto’s op Flickr (max. 100 foto’s worden ineens verwerkt) óf (en dat is nieuw)
* 1 presentatie bij Slideshare.
Het resultaat bevat dan een IMS Contentpackage met daarin één of meerdere HTML-documenten + een imsmanifest.xml bestand met daarin de bijbehorende metadata.
Dat package kun je dan in een aantal leeromgevingen toevoegen, waaronder in ieder geval Natschool en Moodle (die twee heb ik nu effe zo kunnen testen).
Via Natschool (of Fedora, maar dat kan ik niet testen) zijn de packages, inclusief metadata ook in LOREnet zichtbaar te maken, maar of dat ook voor de Slideshare packages helemaal gaat lukken weet ik nog niet, dat weet ik morgenvroeg als de harvester van LOREnet weer is langs gekomen. Ik heb het script voor Flickr bijgewerkt ten opzichte van vorige week. Er worden niet langer zes bestanden per foto gemaakt, maar één met de zes pagina’s erin. Is net wat overzichtelijker (minder bestanden in het package).
Met behulp van het javascriptlet is het allemaal nog wat eenvoudiger. Als je dat toevoegt in de balk van je browser (in Firefox kun je de link er gewoon naar toe slepen), dan hoef je maar naar de betreffende pagina te gaan en op de link te klikken. Het javascriptlet werkt overigens het beste in Firefox. Internet Explorer begon meteen over een heleboel dingen te zeuren: of ik het wel veilig vond het script te draaien, of ik wel een popup van Flickr wilde toestaan, of ik wel een bestand wilde downloaden van een site die ik niet kende, etc.
Ik kan niet beloven dat ik e.e.a. daar voor ga/kan optimaliseren én ik kan niet garanderen dat de server in de lucht blijft. Zoals ik ook in de EduKast uitleg is een deel van de reden dat ik zoiets bouw om te laten zien dat de wereld van Web 2.0 en Repositories best te koppelen is (voor het andere deel moet je zelf maar even luisteren).
Wil je zien hoe de packages er nu uitzien en kom je nog niet bij de site, dan zijn hier twee voorbeelden:
* Slideshare presentatie (15 kB)
* Flickr fotoset (104 kB)
In Moodle ziet de Slideshare presentatie er dan zo uit:
Ik ben me nog aan het afvragen of ik ook nog een versie van een presentatie in het package moet opnemen zónder die informatie over tags, omschrijving en de codeblokken.
Technisch niet zo’n groot probleem, maar dan krijg je meteen weer twee bestanden per presentatie. Of dat duidelijker is weet ik niet.
Reacties zijn uiteraard erg welkom, hou er echter een beetje rekening mee dat het nog erg bèta is.
Is de domeinnaam expres dubbelzinnig gekozen? Of is het slechts mijn twisted mind, die pr0n associaties heeft bij de titel "Get my package?"
??? Ik zeg altijd "a dirty mind is a joy forever", maar deze zie ik effe niet.
Wat je beschrijft klinkt heel goed! Helaas kan ik het niet beoordelen want de site is (hier) inderdaad nog niet te bereiken. Wat je zegt over lorenet, gaat dat ook op voor edurep?
Ik was even in de veronderstelling dat "package" => mannelijke geslachtsdelen betekende. Maar idd, het is echt mijn hersenkronkel.
Never mind
De Amerikanen gebruiken het begrip Package daar inderdaad ook voor (met dank aan Patricia voor de Wikipedia link). Maar, nee, ik heb het hier uitsluitend over Package als in Content Package.
@Willem: Edurep gaat tot op dit moment (en voor zover ik weet) uit van het uitwisselen van links/verwijzingen, niet van het uitwisselen van packages.
Technisch zal er niet echt een reden zijn om ze er niet in kwijt te kunnen, maar als gebruikers een link naar (bijvoorbeeld) een website verwachten en ze krijgen een link naar een zipbestand met inhoud, dan zal dat niet meteen voor iedereen duidelijk zijn wat daar mee gedaan moet worden.